Senaste nytt

Debatt: Till Ubers försvar!

Reuters/Kai Pfaffenbach

Uber har hamnat på tapeten igen. Uber beskrivs ofta som slavdrivare. Jag var inte egentligen mycket för Ubers låga löner. 100 kronor för en resa i Stockholm. Det betyder kanske 300 – 400 i timmen och det mesta går till Uber med kanske en femtiolapp eller så kvar till chauffören. Du kanske inte heller gillade de låga lönerna. Men har du funderat något över chaufförernas situation? Varför tog de skitjobb svart för 50 kronor i timmen i plånboken? Och vad gör de nu, när de inte kan tjäna de extra pengarna?

Ubers succé berodde delvis på den gigantiska arbetslösheten bland speciellt flyktinginvandrarna. Det är nämligen extremt svårt att få jobb om man är lågutbildad invandrare och kan dålig svenska. Att vara lågutbildad blond majoritetssvensk med bara grundskoleexamen är inte lätt heller, tänk dig då situationen för en invandrare med bara grundskola bakom sig eller mindre, och som kan dålig svenska.

Ubers chaufförer, ”svarta jobb”, var oftast flyktingar eller arbetslösa nya svenskar. Ofta hade de redan ett eller två svartjobb.

När vi stoppade Uber stoppade vi också möjligheten för många många i utanförskap att tjäna pengar. Visst, det kan man ju stoppa om man anser att det är fel väg att gå. Men alternativet till Uber, vad är det?

I ett fall jag känner till blev alternativet svartjobb som diskare 14 timmar om dagen för 300 kronor om dagen. Den killen valde Uber för att slippa det slitsamma svartjobbet som diskare (han hade inte lust att vänta 7-8 år till på vitt jobb). Med Uber fick han möjlighet att välja arbetstider själv och tjänade bättre än skitjobbet. Och han mådde bra. Nu är han tillbaka. Men har fått löneförhöjning till 400 om dagen. WOW!

Uber läggs ner av omtanke om de som jobbar för slavarbetslöner, heter det. Men som systemet ser ut i Sverige betyder den ”omtanken” att de där extra hundra försvinner från flera hundra personers plånböcker. Vem bryr sig om chaufförerna?

Enligt min vän är alla chaufförer han känner långtidsarbetslösa eller personer vars familjer hamnat i deltids-träsket och som är trötta på att leva på bidrag.

Min vän kom hit 2014 och har uppehållstillstånd nu. Han får inte jobb. Han har bara 7 års grundskoleutbildning med sig från ett land i Afrika, och en utbildning som är sämre än den svenska. Men han vill jobba. Han älskar att jobba och hatar att leva på bidrag.

Det är inte idealt men Uber var en möjlighet för flyktingar och nya svenskar med uppehållstillstånd att skaffa sig jobb.

Att leva på bidrag vill få. Man får nästan inget över efter hyra och hushåll fått sitt. Att plötsligt få några hundra mer per dag kan betyda att familjen kanske kan köpa en dator till dottern som pluggar eller skicka en slant till ens gamla mamma i Somalia. De kanske kan äta gott eller åka till Gröna Lund med barnen.

Om man tittar på statistiken är det hjärtskärande. Som Staffan Danielsson skriver:

Andel flyktingar inklusive anhöriga som hade helårsarbeten efter 0-5  års vistelsetid i Sverige var 2013 15 %, efter 6-10 år var andelen 40%, efter 11-15 år var andelen 50 % och efter 16 år och längre var andelen 59 %.

Det vet flyktingarna och de nya svenskarna. De är inte dumma. En del väntar. En del andra vill inte tillhöra de 60& efter 6-10 år. Vem bryr sig om de som jobbade för Uber?

Sen är kollektivtrafiken ofta usel och osäker. Det bör tilläggas. Det är en annan anledning till Ubers succé. Ute i landsbygden hade det snabbt vuxit upp massor av liknande tjänster om Uber fått vara kvar. Samåkningsgrupperna brister i det att den som kör inte kan be om betalt. Jag bor själv i en ort där busstrafiken är usel och där många hade velat köra lite extra för att dryga ut bidragen.

Uber hade brister men de erbjöd en lösning för två problem. Problemen är kvar även om Uber stängts

  • marlies

    Jag vill försvara uttrycket att taxichaufförer väljer yrket som lågstatus med en förklaring till att de är lågutbildade och svårplacerade..
    Vad jag vet är Taxichaufför en av de bästa yrken i att lära sig både språk och kultur, samhällskunskap, relationer, alla sorters av information. En sådan uttryckte att de visste mer än en professor.
    De sitter tysta och bara kör. Hör allt berättas av mängder olika personer, snappar upp språket , ord, betydelser. Denne körde en sträcka Linköping Stockholm. De blir allmänbildade med bredd..
    En del har fem personer som gräns i sina bilar som pratar under resan med varandra.. En del använder dessa som stöd för information till olika saker.. Så fram för Taxi särskilt när landsbussar är indragna.
    Att stå ensam i ett jobb som diskare, eller i ett lag med samma landsmän är sämsta alternativ. Löner ska betalas efter kunskapsinhämtning som alla har nytta av i längd.. Dessa har även konstant kontroll av genomförda resor innan och efter av överordnad.
    En självklar trygghet för dem och passagerare. Som service delas även visitkort ut med namn och telefonnummer för snabb kontakt.

  • Pingback: Myten om ”de vill inte jobba” | Sverige är inte världens navel!()

%d bloggare gillar detta: