Senaste nytt

Per Pettersson: Minecraft kan lära dig vad som är viktigt i ett samhälle

Per Pettersson

”Minecraft är roligare än att läsa.”

Orden är Hamdis, en kille i 6B på Frölundaskolan. Minecraft är ett spel som på olika sätt tar plats i undervisning, i samråd för stadsbyggnad och i en hel del andra sammanhang i vårt samhälle. Det har blivit ett kreativt verktyg för både barn och vuxna.

För egen del är Minecraft ren underhållning. Jag har inte börjat använda det för opinionsbildning, inte för undervisning och inte för att underlätta offentlig förvaltnings kontakt med medborgarna. Däremot har jag en egen liten server som ligger och kör med ett gäng vänner.

På servern har vi i princip en enda regel: respektera äganderätten. Du tar inte saker från någon annans kistor utan lov. Du bygger inte saker på ett sätt som inkräktar på det någon annan redan byggt. Om du skördar saker någon annan planterat, planterar du tillbaka det så att det kan växa upp igen (för låt oss vara realistiska, att skydda något som växer upp på 20 minuter igen är inte viktigt). Med andra ord, mer eller mindre ett libertarianskt paradis.

Här någonstans tror jag att vi hittar en av de intressantaste aspekterna av Minecraft. Det lär barn och ungdomar att respektera äganderätten – för det finns vad jag vet ingen Minecraftserver där griefing och stöld accepteras. Den som blir påkommen bestraffas hårt, inte sällan med att bli bannlyst från servern.Mincraft garden

Minecraft lär också ungdomar entreprenörskap. Den som är duktig på något kan få ersättning i spelet för att hjälpa andra spelare med den saken. Det går också att tjäna riktiga pengar på spelet genom att driva en egen server eller utveckla kompletterande programvara till det, för den som vill lyfta blicken en stund från spelet.

Minecraft presenterar dig med en värld där det saknas stater och där det när du kommer in inte finns något ägandeskap över något. Det enda som finns är en eller flera administratörer som bestämmer reglerna för den egna servern, om du inte spelar lokalt. Utifrån detta utvecklas regler för samspelet mellan spelarna och det kokar alltid ner till att respektera varandras äganderätt.

För många ytterligare regler, och spelet blir inte längre roligt. Utan den regeln, och ingen vill lägga ner något arbete eftersom någon annan alltid kommer och förstör eller tar frukterna av det. Det är en korrekt beskrivning av världen vi lever i och den mänskliga mentaliteten.

Fler borde spela Minecraft och fler borde dra slutsatserna av hur det mänskliga samspelet där fungerar. Det säger en hel del om vad de grundläggande beståndsdelarna i ett samhälle faktiskt är; vad som krävs för att vi människor ska kunna fungera tillsammans. Det handlar om att ha vissa grundläggande regler för hur vi samspelar, men att samtidigt inte detaljstyra och därmed kväva människors kreativitet och fria val.

Vi använder redan Minecraft i undervisning och medborgardialog. Nästa steg borde vara att tvinga alla folkvalda att spela en timme om dagen och lära sig hur mänskligt samspel funkar i praktiken.

 

Initiativtagare till Frihetssmedjan och tidigare chefredaktör 2011-2016.
Lila och grön nyliberal som brinner för mänskliga rättigheter.

per@frihetssmedjan.se

  • Daniel Boothe

    Det där med att stöld och griefing skulle vara förbjudet på servrar är inte helt sant, känner många PvP servar där sådant t.o.m. uppmuntras.

    • Per Pettersson

      Sant. Men då är det just pvp, vilket är att jämföra med en krigssituation irl.

    • marlies

      Håller helt med. Ideér är till för att övertas och utveckla vidare. Precis som säkerhet inte finns.
      Där också öppet för bättre lösningar.

  • marlies

    Minecraft ett drömspel alla har, i sina huvuden, även om man inte spelar. Som ett stort civilt globalt monopol, där smartast vinner, över snikna snåla med enklast snabba oövertänkta beslut. De utvecklar områden i tankeverksamheten effektivt, som automatik. Spelet lockar otroligt många, ett problembaserat spel att lösa.. antar vi föds med detta, men vi har små möjligheter att använda tillgången normalt..

  • marlies

    Minecraft lockar all inneboende fantasi att skapa. Jag kan tänka globen som ett ägg med möjlighet att skapa precis allt. All näring har vi på botten med en kupa av kosmos runt om. Den omges med skal ,där allt sitter rotat. Alla substanser bygger ihop i rätt innehåll anpassat för syftet. Trycket och dynamiken avgör vad som händer, ibland kaos i olika former, ibland utveckling. Alla deltar ibland aktivt, men alla drabbas i bra och dåligt, Spelarna är UFON inkräktare, Vi andra publiken. Det exakta inte löskokt, inte hårdkokt, för kvalitet är 6 minuter. Tid och temperatur avgörande. Tid i sig något vi utvecklat för flyt globalt.

  • marlies

    Samspela och detaljstyra är intressant. Det är en maximal kompetens för varje individ. Ibland kan vi gå på balanslinje mellan verkligt och fantasi som i våra drömmar. Ibland av hallucinationer utlöst av droger eller operationer. De ligger som en önskan, men även som en fara i vad vi annars upplever. Men även som underlag i en ny planering.
    Vi kan lätt förflytta oss i tankar till andra miljöer. Troligen är tankar delvis minnen och erfarenheter, men även en hjälp att ledas framåt och undvika faror. Jag samspelade med US efter organisk psykos, men samtidigt var jag hemlig Agent. Påmindes om det nyligen då ett sjukhus brann. Jag gjorde själv en liten brasa, eldade upp hemliga koder på en sal, men liten eld släcktes av personal. Att vara medveten och inte. Efter en händelse och flera får sådant en bättre planering, uppföljning i vad som är lämpligare. De flesta vill fly undan, som jag då. Vi är ju alla hemliga i vad vi tänker, för att inte avslöjas.
    Alla dumheter vill vi glömma, men det är en resurs framåt.
    Vi har allt till förfogande för vår överlevnad, i att även stänga ute
    för max fokus på viktig uppgift. Som en stridspilot.

  • marlies

    Barn älskar fantasier och rollspel i sina lekar. De klär ut sig till allt i personer och djur, blommor och förflyttar sig i olika miljöer under lekens gång. De härmar allt de känner till i rörelser och röst. Ibland tar fantasin över och de skrämmer upp sig. En var tiger ett år, i fläckig tröja, senare Batman en sommar.. Idag väljer de alla sorters gubbar i Spel med problemlösningar. En del har perioder att utforska det undermedvetna som skrämmer en del föräldrar. Samt svart och vit magi period. En del ser sig själva sova uppifrån, i ett tillstånd av en känsla att sväva.. barn har lätt att vara helt fria, i tankar. Som vuxen stänger många fönstret för fantasi. Men alla behöver upplevelser som känsla. En organisk psykos gjorde att jag flyttade mej genom kakel och väggar, svävade i säng uppe i taket, och golvet gick i stora vågor.
    Mina pupiller hängde i stavar som jag lekte med. Jag hade shower på salen och njöt av tillvaron. En rejäl samhällsreform i nyutveckling.
    Men absolut inget att rekommendera då det även är skrämmande innehåll. En del tror sig kunna flyga och skadar sig i en skapad fantasi. Är man fantasifull i sig själv blir detta tydligare i allt, även i spel. Man har lätt för att dra iväg i tänkandet.

%d bloggare gillar detta: