Senaste nytt

Leo Gerdén: Systembolaget har ett uppdrag – det är inte att bilda politisk opinion

Systembolaget har på sista tiden gjort mycket reklam i TV där de beskriver hur bra systembolaget är och varför alkoholmonopolet gör att alla får det bättre.

Det är en amerikansk säljexpert som pratar om hur de kan öka vinsterna, medan en anställd menar att vinsterna inte är det huvudsakliga målet.

Systembolagets gör alltså reklam för

  • att de inte gör reklam,
  • något de inte vill att folk köper och
  • att det är viktigt och de bevaras, utan att någon har sagt att de inte ska bevaras.

Absurditeten i detta är orimlig. Alla vet att om man upprepar en reklam ett flertal gånger, köper konsumenterna produkten.

Anledningen till att det statliga Systembolaget existerar är att minska alkoholens negativa effekter på samhället och få folk att konsumera mindre. Därför bör systembolaget inte göra reklam. Om man visar upp sitt varumärke i TV och framställer Systembolaget på ett bra sätt, handlar fler människor där. Svårare än så är det inte. Dessa reklamer leder till att TV-tittarna påminns om Systembolaget och dess utbud varje gång den kommer upp i reklampauserna.

Om vi ska ha statligt alkoholmonopol i Sverige är en omdiskuterad fråga, men de flesta politiker vill bevara det. Det finns inte någon stark opinion mot Systembolaget i Sverige. Men framförallt är det en politisk fråga.

I reklamen försöker de övertyga tittarna om att statligt monopol är bra, vilket är att skapa en politisk opinion. Det är inte ett statligt bolags uppdrag att skapa opinion i en politisk fråga. Deras reklam är därför direkt olämpliga.

Monopol innebär just att man inte har några större konkurrenter, vilket är fallet med Systembolaget. De har alltså ingen anledning att göra reklam. Den enda anledningen att göra reklam är för att få fler människor att köpa alkohol överlag, vilket är just det Systembolaget vill motverka. Systembolaget har ett uppdrag att minska alkoholkonsumtionen. Att göra reklam för det är att inte följa sitt uppdrag. Varken de personer som köper alkohol utomlands eller på svarta marknaden lär tänka om bara för att de ser några anställda säga att de inte vill gå med vinst, så vem är då mottaglig för reklamen?

Statliga bolag ska inte driva politisk opinion, det är politikers roll. Reklam är långt ifrån gratis, särskilt i TV, och statens pengar bör läggas på mycket viktigare saker än att göra reklam för en politisk åsikt. Systembolaget måste tänka om och bör sedan dra tillbaka reklamerna omgående

  • marlies

    Systembolaget säger emot sig självt, i att dels varna för alkohol och samtidigt göra reklam för sig. Men vi är också dubbla. åker vi Silja Line gillar vi att bläddra i utbud och priser i fina broschyrer.
    Vad jag reagerar mot är att de omyndigförklarar vuxen befolkning i eget förstånd. De vet att upprepningar säljer. De har heller ingen befogenhet i att tycka och reglera alkohol. Har man ett missbruksarv
    socialt spelar systembolaget ingen roll. Det området ligger i uppföljning på vårdcentraler tycker jag. Jag själv vill kunna handla i vilken livsmedelsbutik som helst, i ett mindre utbud. Idag har vi inköpsresor över gränsen i mängdhandel. Jag tror användandet av alkohol måste introduceras på ett nytt sätt. En gemensamhetsdryck utan trevligare former gagnar ingen. Man ska dricka långsamt och njuta av smaken ihop med annat smått och gott. Varför ska andra lagra och plocka fina råvaror om vissa bara sveper det i sig.
    Vi har en konstig alkoholkultur i Norden. För vissa bara en fylla som syfte.

%d bloggare gillar detta: