Senaste nytt

Torbjörn Jerlerup: Vänstern har fel om vinster i välfärden

Det pågår kampanjer mot vinstintresset i vård och omsorg, och mot vinstdrivna intressen som driver flyktingförläggningar. Den slogan som ofta används är att man

”inte ska kunna göra vinster på andra människors lidande”.

 

Som Socialdemokrat och liberal har jag mycket kritik mot övervinster och privata intressen som löper amok. Riskkapitalister som minimerar investeringarna i befintlig verksamhet för att ta ut vinster, har jag inte mycket till övers för.

Men jag ogillar skarpt när man drar likhetstecken mellan vinstintresse och vanvård. Så som Vänsterpartiet ofta gör. Som om vården BLIR sämre per automatik om den är privat. Som om ALLA privata förskolor blir som den där förskolan som knappt gav barnen mat. Som om ALL flyktingmottagning som är privat blir negativ och skadlig.

Det är att lägga fokus helt åt helskotta fel.

Om vi pratar vinster i vården pratar vi inte bara om riskkapitalister utan även om Svalan i Stockholm med sin engagerade personal som gör allt för barnen. Och privata hemtjänster som ger de äldre en service de dittills bara kunnat drömma om.

Och om vi pratar om vinster i flyktingförläggningar pratar vi inte bara om Bert, Jan Emanuel Johansson och diverse nazister utan också om t.ex. Möllstorp och Löttorps Camping här på Öland. Som drivs med vinstintresse men vars ägare ger det lilla extra för de BRYR SIG.

Jag har jobbat inom vård och omsorg i jäkligt fina privata bolag med vinstintresse. Och jag har jobbat på sjuhelvetes så unkna icke humana kommunala arbetsplatser utan ett uns vinstintresse. Och jag har varit på sunkiga privata arbetsplatser och bra kommunala arbetsplatser. Själva vårdkvalitén har noll med om det är privat eller inte att göra. (Men jag noterar att möjligheten till VAL ofta gör privata kunder nöjda än kommunala brukare.)

Felaktiga vinster, underskott, konstiga besparingar och vanvård bör man reglera bort genom att skapa bra ramverk. ramverk som gäller BÅDE för privat och offentlig verksamhet.

Och hur är det med att tjäna pengar på lidande. är det så fel?

Gör inte en privat tandläkare det? Tjänar inte de på lidande? Och hur är det med tillverkare av plåster eller första förband, eller de byggbolag som bygger sjukhusen och förläggningarna och de restauranger som levererar mat till dem? Hur är det med tillverkare av röntgenapparater och sjukhus? Hur är det med en undersköterska eller doktor som arbetar på sjukhus, tjänar inte de också pengar, dvs lön, på andras lidande?

Undersköterskans och det privata vårdcentralens drivkraft är vinst men KAN också vara (och är oftast) att göra ett bra och proffsigt och medkännande jobb. Man bryr sig och vill hjälpa andra.

Om det där med att göra vinst på andras lidande måste avskaffas kommer vi inte att ha en enda undersköterska kvar i Sverige.

  • marlies

    Helt rätt. Alla privata är inte skurkar. Men de som går framåt och är omtyckta både kommunalt och privat har ledning med skinn på näsan. De är tuffa i sin kvalitetsbedömning och har en hållbar planering. Jag har haft flera sådana. En fick ta mycket stryk, gav upp trots ett jättebra resultat från kunder. Konkurrens hette det.
    En annan gick med rakt huvud, gjorde reklam och slogans för enskilda personal i media. Vinstdrivande, helnöjda kunder. Andra har sagt upp sig efter något år. Kört huvudet i väggen. Så bäst dräng leder som alltid. Stöd underifrån. Samt en ledning med visioner, tillåtande.

  • marlies

    Jag tror vänstern fått draghjälp vad gäller vinster av rapporteringar i media om dåligt skötta företag, uttalanden från personal, samt från chefer som inte erkänt problemet.
    Därutöver större vinstaffärer. Jag tycker allmänt vi är dåliga på att visa upp de företag som drivs efter gällande riktlinjer. Vi visar inte upp den kompetens duktiga chefer och dess personal har. Vi har ibland skämtat och gjort en Story utanför, som boken 100 åringen som rymde, serien Servicehuset, men även den gamla serien Jönssonligan,
    Lasse Åberg som den tafatta på resor. Det handlar om att inte passa in i det befintliga.
    Däri ligger konkurrensen. Jag tog en Taxi för en tid sedan, dagtid. Ett missförstånd i växel om tid till och från mellan två adresser. Chauffören medveten om kundens förtroende, meddelade detta som ett fel i kommunikation till växel. Att nätverk följs upp direkt och åtgärdas är viktigt. Taxin ankom när jag skulle varit på ett viktigt möte.
    Att kunna hantera situation efter, och ta kortast väg räddar oftast situationen.
    Vilket jag fick erfara. Nöjda kunder kommer tillbaka, samt sprider information. Ett visitkort med telefonnummer ingick. Det är en STOR risk om man låter negativ information spridas. En person som har många kontakter räcker. En liten incident kan i sista örat bli enorm. Det finns ingen utan misstag. En tia lott, en blomma kan räcka långt med en ursäkt.

%d bloggare gillar detta: