Senaste nytt

Alina Koltsova: Ett ovälkommet stryptag på den fria rörligheten

Vad tänker ni på när du jämför resor inom Norden med att exempelvis resa till Turkiet eller Schweiz? Smidigare och färre komplikationer? Glöm det! I varje fall om ni åker över Öresundsbron inom närmaste framtid. Miljöpartiet må ha i stort röstat ja till dessa obligatoriska id-kontroller, men här har ni en miljöpartist som protesterar. Så håll i hatten!

Den fria rörligheten är en central del av att vara grön och liberal. Just denna frihet har många gånger strypts av diverse krafter. Under kommunismens klor i Sovjetunionen förbjöds flertalet människogrupper resa var de ville ens inom unionen. Ett exempel är min krimtatariska släkt från min mors sida som förbjöds ens åka hem till sin halvö efter deportationen 1944. Diverse nationalistiska, kommunistiska och konservativa krafter har begränsat människors rättigheter att bo, arbeta och verka var de vill. Det finns många exempel på kollektivistiska krafter som låtit födelseort och nationsgränser påverka allt i en enskild individs vardag.

Den fria rörligheten är inte bara av ideologisk vikt, utan också ett starkt fundament i den Europeiska Unionen. Finns det något jag ur roten av mitt hjärta vill tacka EU för så är det att jag kan resa var jag vill inom unionen utan att behöva skriva på diverse visum. Men i EU finns hotfulla mörka fläckar som med gemensamma krafter måste arbetas bort. Ett är flyktingfrågan, att fördela jämnt så att andra EU-länder än bara Tyskland och Sverige tar emot, och att flyktingarna inte ska behöva riskera taggtråd, batonger och drunkningsolyckor för att ta sig till en tryggare plats än hemorten. Det andra är något som i allra högsta grad påverkar lokalbornas vardag.

Under torsdagen den 17de december fattade regeringen ett beslut som fick mig att ännu en gång känna besvikelse över mitt parti. Detta beslut handlade om obligatoriska id-kontroller mellan Sverige och Danmark. Med andra ord, ett stryptag över den fria rörligheten mellan de nordiska länderna. Det finns många risker med detta beslut. Obligatoriska id-kontroller underlättar för t.ex. strukturell rasprofilering, att människor med mer melanin eller med slöja kontrolleras betydligt mer. Obligatoriska id-kontroller bidrar till att samhället går mer mot en storebror-stat som borde varit passé idag. Som om det inte räckte har det redan uppkommit en till stark konsekvens av detta.

Från och med 4 januari med orsak av de obligatoriska id-kontrollerna ställs alla X2000-tåg till Köpenhamn in, och nyligen meddelades det att Öresundstågen ställs in från det danska hållet. Samma datum som id-kontrollerna startar. Förvisso går fortfarande Öresundståg från Göteborg och Skånetrafiks tåg, men att ställa in flera tåg som annars fungerar är problematiskt. Speciellt då även den regionala trafiken påverkas, i.o.m. att det blir färre avgångar. Det finns människor som pendlar mellan Danmark och Sverige, från båda länderna. Människor pendlar både för att arbeta och studera, men så finns det också turister som gladeligen tar snabbtåget mellan Köpenhamn och Stockholm istället för att flyga mellan Kastrup och Arlanda (för att tala ur ett grönt perspektiv). Även om det fortfarande finns möjlighet att resa så är denna möjlighet tämligen försvårad.

Men jag är inte bara här för att ge ris. Som en liten tidig julklapp vill jag ge ros till dessa partikamrater, riksdagsledamötena Rasmus Ling och Carl Schlyter. Ling gick emot vårt parti och röstade nej till de obligatoriska id-kontrollerna, Schlyter lade ner sin röst. Det är att visa civilkurage i tider som dessa. Det är att försvara de gröna värderingar som vi har om just rörligheten. Även Centerpartiet och Vänsterpartiet visade detta civilkurage, genom att rösta nej. Det är lätt att bli negativ när regeringen stryper de värden som gällde senast för några månader sedan. Men så finns Centern, Vänstern, Ling och Schlyter, modiga som lejon och principfasta. Må fler agera likadant!

Det må vara så att mitt parti kidnappats av socialdemokratisk storebror-ism, men jag tänker fortsätta slå vakt om den fria rörligheten. Den rättighet som min familj för en generation sedan inte vågade drömma om, men som jag tack och lov fått växa upp med. Den rättighet som för många världen över befinner sig ljusår från, men som vi i Väst ånjuter än så länge. Den rättighet som bekämpas av auktoritära krafter, men som borde omfamnas och gälla alla. Det är din och min rättighet.

  • marlies

    Desto fler kontroller, desto mer fusk i ID handlingar. Klass och rasskillnader har aldrig funnits. Det är ett styrmedel för fördelning av tillgångar, och har ingenting alls med begåvning intelligens, erfarenhet att göra. Desto tuffare murar, desto tuffare motstånd.
    Vi påverkas av livsmiljö, närhet till sol, livsmedel, genetiska uppbyggda anlag, immunsystem för att överleva i befintlig miljö. Strunt samma vad länder heter och vilka som styr.

  • marlies

    Alla flex resande mellan jobb och länder borde ha tillgång till fullt utrustade, moderna enkla rum. Som i Japan. Byggnader i staplade kuber, för övernattning, dusch, enkel kokplatta. Ett billigare alternativ. Jag antar att vi jobbar för sparade pengar. Är man ändå på plats vill man säkert ta del av allt annat som erbjuds. Även som alternativ allmänt. Alla har inte inredning, lyx som målsättning. De flesta är gemensamt beroende av att kunna isolera sig vid behov. Inte minst i resande med ibland längre väntetider

  • marlies

    Idag diskuteras ändring av kvotgräns för flyktingar. Något som borde gjorts för länge sedan. 1 % är ett skämt. Den enda grupp som tas om hand humant, på plats i hemland och hela vägen in i lägenhet och svenska språket här. En grupp som vi misslyckats med rejält är alla män som tappar kontakt med kvarvarande familjer.
    En del säger ifrån sig asyl här och åker tillbaka för att leta rätt på dem, utan någon säkerhet alls. De har kvinnor och barn som inte har någon möjlighet att klara sig utan dem. Ett ofattbart psykologiskt trauma att inget veta, var de hamnat i dagens katastrofdrama. En del har prövat att ta sig över medelhavet både sju och åtta gånger,
    stoppats av trasiga båtar, polis och fått vända, eller hamnat i mellanhänder som ingen
    vet var. Ingen av dessa vuxna, barn, ungdomar kan anpassa sig här utan vetskap.
    Vissa håller sig helt undan myndigheter av rädsla.

  • marlies

    Strypgräns på rörelsefrihet kan finnas utanför dörren vintertid. En vinter vadade jag mellan hus till äldre genom snön. Alla mellan gator hala som is. en arbetskamrat kanade rakt in i min stillastående bil med sin bil, ett år.. I år har jag suttit fast i en isgrop på parkering, placerat mattor som grepp framför däck. Dessa har fart iväg som raketer bakåt längs gatan. På morgonen när bilar bakom och framför startat till jobb, kokade jag vatten och smälte isen, kom loss. Idag säljs broddar att trä på skor överallt.
    hur ska äldre och stela personer få på dessa ? I affärer blir dessa svinhala på blanka släta stenhårda golv, Värre framkomlighet i staden än på landet. Kommer man på parkering riskerar man att inte ta sig ut. Inte klokt att folk ska riskera att bryta armar och ben på vintrar. När snön ökar går det inte att ta sig in i infarter till hus, för på och avlastning. Man ska va tusenkonstnär, funderade på skidor i morse utifall.
    Vad sparar man på operationer och plåtskador, rehabilitering. Jag p böter. Inte mitt fel
    att väghållning inte sköts. Parkeringstider borde slopas vinter för parkeringsplatser sköts inte.

  • marlies

    Angående nedan har jag tjänat på plåtskador till nyare och bättre bilar till högre värde än den gamla, utan kroppsliga symtom. Så skadeanmälningar är positiv erfarenhet.
    Men inget hållbart i åratal. Varje år får någon en kraftig tung istapp i skallen.
    Tekniken rasar också av köld så vilka begriper inte att vi bor i Norden.
    Takfläktar inomhus som slår av med en sjö som följd över möbler och golv.

  • marlies

    Vissa stryptag på rörlighet går åt som kapitalisters skatteparadis Schweiz. Äntligen kräver de tillbaka pengar från USA, och fler kommer det att bli. Vi behöver skatterna i egna länder för uppbyggnad i själva samhället utanför det faktiska näringslivet.
    Det senare styrs politiskt i gränsdragningar globalt i lönsamhet. Vi har alla två vingar att flyga med, men felpinnarna kväser oss från start och säger att du din djävul kan inte flyga, håll dej på marken din en vingade dåre. Annars tar vi din vinge en dag. En del skiter totalt i det och flyger sin väg, medan andra stapplar på marken och tror på vad de sa.

  • marlies

    Nu ska jag skälla på P böter igen. De borde införa sjuklappar till folk att sätta på bilar och ge tusan i dem. Bryter man ben och armar, har 40 graders feber påverkad av mediciner kan man inte flytta på bilar. Inte klokt 24 timmars parkeringar. Allt snokar de runt på, i bilar inte i vägen för någon. Man kanske ska sjukanmäla sig till polismyndigheten ! Samma sak när bilar är inträngda från motorhuv till baklucka.
    Ligister kallar jag dem. Vanligt folk anpassar sig efter varandra och väntar ut.
    Eller ska vi gasa på rakt in i andras bilar. Bröt benet för något år sedan i ubåt,
    Knöla sig in på tvären, för att rätta till däcken i nytt läge, med kryckan till pedaler !
    De är helt sanslösa! Smälte is med kokt vatten härom veckan, för att komma loss ur isgrop. En ihopfällbar bil önskvärd att ställa bredvid sängen. På morgonen hade en annan bil böter, skulle hämta en äldre långsam anhörig. Minsta plätt kan man ställa bilen på utomlands, huvudsaken den inte är i vägen och skymmer. Samma sak på stan. Vilka är i affärer i timtal ?

  • marlies

    Det finns faktiskt enkla lösningar som heter P skiva där man själv talar om tid.
    Inte klokt att behandlas som minderårig i denna stad. Det finns andra jobb som är underbemannade att söka.

  • marlies

    Dom som får ta skiten från alla uppretade normala individer är parkeringsvakter, som har överordnade att lyda. Av byråkratiskt vinstintresse, för att sköta parkeringar tycker inte byråkrater om att sköta. Aldrig att jag kan ha ett jobb motsatt mina värderingar.
    Att behöva jobba under hot och svordomar och arbeta emot samhällets medborgare.
    Antingen får man ha bil eller inte !Linköping missade spårvagnar, sa ifrån så Norrköping tog dem. Den fisförnäma borgarkåren.

  • marlies

    Jag kan åka flera varv i rondeller ibland, för att nyttja högfärdheten, och stryptaget för övrigt. En skitstad med tidigare flest rondeller i EUROPA. ! Att spara mark och åka under syns ju inte i miljöstaden som vill vara först, störst och bäst ! Därför envisas de även med resecentrum inne i staden med marknadsplats som stor risk för alla boenden med civila runt om. En sprängdeg, puts väck. I en miljö där gator runt om inte är anpassade för sådan trafik.

  • marlies

    Det ska vara pampigt utan trivsel för allmänheten. Vi har superfina områden nere vid hamnen, där allt står och ligger. Självklart ska båtarna vara där, vi hade själva en räktrålare där, men Obelixen skämdes i omgivningen. Ungar var där ofta och metade från bryggor där. De kan tjafsa om obetydligheter om trottoarmått, inhägnat till restauranger där folk trivs,och som simhallen i ett läge för alla med gammal tradition.
    Stort, enormt och dyrt vill de ha. I ett läge bara tillgängligt för dom. Stämmer illa i Miljöstad som borde ta vara på ursprung och använda befintligt material ha fantasi och kunna förnya istället för att apa efter exempel i Storstäder.

  • marlies

    Vi har haft Björn som hövding i staden, en sympatisk person, men rötter går inte att missa i samma jaktlag på besök av eget diplomatiskt tillfälligt intresse med Fredrik Lundberg, Han en man i maskeradkläder som Engelskt herrskap i marker för svindyra inträden och övernattningar. Men väluppfostrade Björn åkte hem.

%d bloggare gillar detta: