Senaste nytt

Allt du missförstått om marknaden men aldrig kunnat formulera

Göran Greider försöker i en ledare i Dalademokraten ännu en gång skjuta förtroendet för marknadsprinciperna i sank, och lyckas förmodligen i kraft av sin lika förutsägbara som felaktiga diskurs predika för den frälsta kör som redan bestämt sig för att marknaden är dålig. Greider är långt ifrån först med att försanthålla denna idé, och sannolikt inte den sista heller. Det råkar bara bli han som får stå som måltavla denna gång för den salva som behöver skjutas mot denna a priori falska och ohederliga jargong.

Han inleder, gissningsvis inte helt taget ur luften med tanke på den arbetarromantiska konnotationen, med ett exempel där Bruce Springsteen sålt biljetter till ett pris långt under vad vissa ekonomer hävdar vore marknadsmässigt adekvat. Redan här kan vi utan problem plocka isär argumentationen; Ett marknadsmässigt adekvat pris är precis det pris säljare och köpare kommer överens om och tar sig uttryck i det enkla faktum att transaktionen alls äger rum. Jag vet förvisso inte vilka ekonomer det är Greider hänvisar till i artikeln men det har ingen betydelse då de, om de på allvar hävdar att 95 dollar är för billigt för en Springsteen-biljett, likaledes har missuppfattat vad begreppet ”marknadsmässigt” innebär.

Greiders analys över varför Springsteen var en ”sådan ekonomisk idiot” mynnade ut i slutsatsen att det var för att vara lojal mot sina arbetarfans. Så fick han det sagt också. Även om vi åsidosätter den troligare orsaken – att Springsteen insåg att genom att sänka biljettpriset skulle fler närvara – spelar det ingen roll då Springsteen ändå själv valt att erbjuda sin vara – livekonserter – till ett ”underpris”, något han för all del kan kosta på sig att göra efter att ha tjänat tillräckligt med pengar från annat håll än just dessa konserter. Springsteen är inte dummare än att han vet att vårda sin arbetarimage inför sin trogna fanskara, och det är heller inget man ska belacka honom för.

Sen kommer en hel svada med underlag för att Greider helt enkelt inte förstår vad begreppet marknad innebär, medelst lösryckta exempel från boken ”Vad som inte kan köpas för pengar”. Jag har själv inte läst den så jag nöjer mig med att utgå ifrån Greiders egna slutsatser utifrån den, varav den centrala är den minst sagt spretiga tesen att när ”vissa nyttigheter eller verksamheter bjuds ut på en marknad så förändras de – värdet av dem degraderas” (det är uppenbarligen inga problem att andra saker bjuds ut på en marknad, inte för att vi får någon vidare distinktion mellan dessa kategorier). Just denna sista fras, ”värdet av dem degraderas”, ringar ack så väl in i synnerhet vänsterns fundamentala ovilja att förstå marknadsmekanismernas syfte.

Det kan nämligen inte finnas något värde innan någon har värderat det, och det kan heller inte finnas någon marknad för detta något innan någon viktat det mot något annat. Greider tycks utgå ifrån att saker (verksamheter, ”nyttigheter”) har något slags intrinsikalt värde oberoende av dess användare/ägare. Detta antagande skulle vara riktigt om och endast om alla människor vore isolerade öar av självständighet i fråga om alla tänkbara behov och på vad sätt de uppfylls. Nu är det inte så; människor är beroende av varandra ända ner på de mest grundläggande nivåerna och det är tack vare specialisering och arbetsdelning i kombination med frivilligt värdeutbyte vi har kunnat avancera från en vardag där nästa mål mat ständigt svävar bortom ens vetskap till att inte ens behöva fundera över något så basalt som att äta och istället ägna sig åt högre stående livsmål.

Det ironiska är att Greider går på i vanlig demagogisk ordning om hur det jagas vinster och profit framför enligt honom högre stående värden, ständigt implicerade men aldrig konkretiserade. Möjligen för att han någonstans inser att det är något fundamentalt som skaver i den mytologiska dikotomin mellan penningvärde och mänskliga värden. Det är nämligen just alla dessa mänskliga värden som styr våra val gällande hur vi ska uppnå dem och hur man än vrider och vänder på det agerar man alltid på en marknad närhelst man söker uppnå ett visst ändamål med hjälp av någon annan. Anledningen till att man lyckas göra detta är för att någon annan ser ett värde i det man erbjuder (eller det situationen erbjuder) i utbyte mot detta, och det är långt ifrån alltid mätt i pengar.

Faktum är att pengar i sig är ett väldigt dåligt mått på värde, annars skulle allting ha mer eller mindre samma prislapp, även om vi bortser från det omöjliga scenariot att alla varor och tjänster skulle ha samma efterfrågan världen över. En ylletröja i storlek XXL skulle vara för mig i stort sett helt värdelös hur billig den än vore (då jag själv drar small samt avskyr ylleplagg), men säkert värd flera hundra för en storväxt och måhända lite frusen person. Det är således helt meningslöst att prata om att marknaden i något som helst avseende degraderar (eller ökar, för den delen) värdet på varor och tjänster; värdet kan för det första inte existera i någon annan bemärkelse än i envars egna ögon och för det andra inte få någon relevans förrän det sätts i relation till något annat värde, något som bara kan ske i ett sammanhang utan andra påverkbara faktorer än de som är direkt kopplade till denna individuella värdering. Kort sagt, en fri marknad.

Men om detta tycks Greider inte ta någon notis, trots att han själv i och med sin artikel ägnar sig åt en allestädes närvarande kommers. Nej, jag talar inte om hans honorar från Dalademokraten i utbyte mot att han upplyser de redan frälsta om kapitalismens hemskheter. Jag talar om den förvisso temporära men ändock påtagliga ryggdunkningen han kan gotta sig i när lärjungarna sprider hans credo på sociala medier i utbyte mot ännu en samvetstvätt inför sin egna krets. Och allt detta i den oavsiktliga men allestädes närvarande kampen mot det som håller denna värdeökningsprocess vid liv varje dag – mänsklig interaktion.

Så för att slutligen parafrasera Greider själv: All den okunskap du när om marknaden, här formuleras den!

Fredrik Andersson
Libertarian utbildad inom medie- och kommunikationsvetenskap, retorik och statsvetenskap. Jobbar med IT, verkar och lever i Örebro och är musiker samt understundom skribent.

  • snobben

    Ylletröjan är ett fantastiskt exempel på behov, efterfrågan, marknad och pris. Antar att marknad utvecklas efter nuvarande och kommande behov i produktion, då även kvalitet i livsmedel avgör priset och värdet.. Vinster måste till utifall denne får för sig att flytta till Afrika och träna rejält med redskap för att få plats i flygplansstolen. Vid framkomst måste det inhandlas bermudas shorts, solbrillor, solhatt, samt service för en trevlig semester. Detta pris bestäms ur landets politik i löner och samhällsstruktur.
    För oförutsedda utgifter som reseskydd, reklamationer. Så utan marknad blir det SVETTIGT med ylletröja.

  • snobben

    Konkurrens sätter gränser, men vi som konsumenter styr vad marknad ska innehålla.
    Vi lockas av allt nytt som ständigt kommer, men vi väljer ut det som vi vill ha.

  • snobben

    Vad jag efterlyser förutom basinnehåll som i vårdföretag är mervärden. Inriktat på
    livsinnehåll. Vi kommer knappast att nöja oss med dagens utbud när vi blir beroende av hjälp. Jag förväntar mej avdelningar med massage, hår och fotvård, modern träningsutrustning, liten biograf, dataspel, pingis, schack, hockeyspel, lerskytte, dart,
    studsmatta, och ett minimum av mediciner. En inglasad terrass man kan öppna, för odling, samvaro, god mat. Samt smådjur, fåglar, hamstrar, hundar och annat av intresse att sköta om och få kontakt med som håller hjärnan vaken, samt fysisk förmåga bibehållen. Helt idiotiskt med bara tantpyssel och stillasittande gympa på stolar, och i lägenheter alldeles för stora helt ensam i rullstolar med soffor enbart att glo på. Utrymmen borde planeras efter aktivitet. Idag läggs minimal tid för mervärden.

  • snobben

    Idag har personal mer kunskaper än som används, ingen efterfrågar detta. Så snacket om att personal bara behövs förmiddag och kväll är skitsnack. För allas hälsa och maxprestation är rätt profil för boende avgörande. Det går smidigare att jobba varannan vecka dag, varannan kväll. Utvilad personal, piggare boenden, nöjdare anhöriga. Folk ska inte betala dyrt för att äta, sova, duscha, få hem mat. Troligtvis är det brottsligt att strunta i sådant. Ett exempel på helsjuk marknad.

  • snobben

    På våra anstalter är hyra och mat gratis, utan avdrag på pension. Det finns personal dygnet runt, aktiviteter, promenader och utflykter, samt utbildningar och föreläsningar.
    Klart bättre att flytta in där, och återanpassas till samhället. Fysisk träning ingår, psykologsamtal och behandling. Särskilda besöksrum finns för olika aktiviteter. Inte Servicehus, med minimal bemanning och utbud. Hå hå ja ja, så tokigt individer tänker
    om folk som arbetat åt samhället hela sitt liv.

  • snobben

    Sedan ska vi sluta med att sätta etiketter på människor. Brukare, Jordbrukare ?
    Kunder, går på Skänninge marknad ? Vårdtagare, Passiva krakar ? Klienter ???
    Allt för rangordning, omvårdnadsområden. Effektivisering med människor som Schackpjäser ? Det har tagits upp flertal gånger men försvaras av dom som INTE befinner sig där. Människor har aldrig varit produkter för en säljande marknad !!!!!

  • snobben

    Jag har alltid tyckt synd om karlarna i boenden sittandes bland 50 kacklande höns.
    Det finns inget snickeri, ingen teknik, ingen elektronik, inget modellbygge. Dom älskar
    inte att väva och virka. Dom vill spela kort, minigolf m.m Inga actionfilmer, inga intressanta tidningar, böcker för dom. Jag har tittat på deras flygmedaljer, frimärken, diplom. Då är dom glada. Inte konstigt folk blir senila, dementa, stela som pinnar.
    Räcker att va sjukskriven, för att helt tappa veckodagar, och tid.

  • snobben

    Om man begriper att allt som finns framför våra näsor, är till för att lära sig, samt för att vi ska hjälpa till för allt som kommer efter. Då fattar man vad marknad står för.
    Allt inomhus kommer utifrån, efter våra behov. Själva muteras vi vartefter för att anpassas. Alla och allt är inte starkt nog. Därför är marknaden ständigt en dynamisk process, på gott och ont.

  • snobben

    Även du och jag ingår i marknad. I mediciner, utveckling, skolor och ska marknadsföra oss själva. Man får stå i kö, för att komma iväg, i jobb, bostad och mataffär. Jag bjuder på grundkurs !

  • snobben

    Desto större efterfrågan, desto billigare pris, både i löner och produkter. Men det har absolut ingenting alls med kvalitet och hållbarhet att göra. Vi sliter ut så mycket vi orkar, så länge staten betalar, med ett skattepåslag om det blir kris.

  • snobben

    Marknaden saboterar sig själv i primitiv ekonomi. Sparande i naturtillgångar räknas inte in i belopp. Därför äter miljösanering upp vinster på sikt. Supernördar i miljöpartiet ! Vi lever i en skokartong med tak för syre med sopor och nyproduktion blandat. Att vi återanvänder betyder inte att ny materia hinner byggas upp.
    Men visst är det roligt att handla ?

  • Hrothgar

    Genom att missrepresentera Greiders åsikter och gör det retoriska greppet halmbock så blir allt mycket enkelt. Halmbocken försvarar sig inte och framstår som absurd. Du vinner enkelt, hurra !

    Greiders tema i hela artikeln var att allt är inte marknad. Det som är marknad är ibland dåligt och det finns saker som inte borde vara marknad. Saker som är marknad behöver inte vara det.

    Sen skulle jag vilja att du läste tesen ”värdet kan för det första inte existera i någon annan bemärkelse än i envars egna ögon och för det andra inte få någon relevans förrän det sätts i relation till något annat värde något som bara kan ske i ett sammanhang utan andra påverkbara faktorer än de som är direkt kopplade till denna individuella värdering. Kort sagt, en fri marknad.” en gång till. För den framstår som absurd: värde kan alltså inte finnas annat än på en fri marknad. (Som du själv får definiera när den är fri, vilket ger en väg ur allt motstånd eftersom man kan dra trumfkortet ‘inte fri marknad’ närsomhelst). Det är skillnad på värde och pris, men även marknad och utbyte.

%d bloggare gillar detta: