Senaste nytt

SL-kortet höjs med 110 kr

Det har sedan en tid diskuterats att SL:s ekonomi varit dålig och att kostnaderna skenat iväg med hundratals miljoner. 
Idag kostar ett vanligt SL-kort, ett icke reducerat pris, ett vanligt månadskort 790 kr.

Den senaste höjningen gjordes 2011 då med 100 kr.

Samtidigt som ekonomin varit dålig på grund av bland annat att kostnaderna har skenat i väg så har det också visat sig att SL bland annat slösat pengar på förmåner till den avgående direktören Anders Lindström. Trots att Lindström haft tillgång till en tjänstebil så åkte Lindström hela 2014 taxi i tjänsten för hela 67000kr, många av färderna sägs ha gjorts på en två kilometer sträcka mellan SL:s huvudkontor och landstingshuset i Stockholm.
Förutom SL:s haveri med intäkterna så är det moraliskt förkastligt att VD:n för SL, vars subventioner har berättigades för bland annat miljöns skull,  åker bil på en två kilometers sträcka som tar ca 10 min med tunnelbanan.

En förklaring som varit återkommande ifrån SL till varför ekonomin är dålig är att för många inte gör rätt för sig och plankar istället. Fuskåkeriet kostar enligt SL ett par hundra miljoner per år, detta samtidigt som man säger sig ha sett en stor minskning i antalet som fuskåker.
Och visst är det så att många plankar men frågan som man inte verkar ha ställt sig på SL:s huvudkontor är varför människor plankar. Istället har man storsatsat för att försvåra plankning. Om fuskåkeriet inte minskat efter en satsning på 270 miljoner för nya spärrar så blir det svårt att argumentera för att mer satsningar på spärrar leder till färre fuskåkare.

Att inte betala för sig lönar sig och det är det som är problemet. Men det löser sig inte med fler spärrar för det finns alltid något sätt att komma förbi systemet. Möjligen bör man höja påföljderna för fuskåkeri så att nätverket Planka.nu går i konkurs. Man bör också titta på hur kollektivtrafiken ytterligare kan konkurrensutsättas, det vill säga underlätta så att fler aktörer kan agera på marknaden.

Med fler aktörer som utför kollektivtrafiktjänster så skulle biljettkostnader, administrativa kostnader kunna minska och en ytterligare förbättring på kvalité möjlig. 

För den vänstersinnade eller progressivt sinnade så skulle en ytterligare tävlan på marknaden kunna leda till att hen får se billigare biljetter för den som pendlar mellan hem och arbete och dyrare biljetter för den som bor innerstan men är för lat för att ta cykeln eller kanske en välbehövlig promenad.  

Men hur mycket kostar det egentligen?
För den inbitne stockholmaren som inte rört sig utanför stadsgränserna så kan kostnaden för SL-kortet kännas betungande. Men lämnar hen länet märker hen genast att hen får valuta för pengarna. Som innehavare av ett SL-kort har man förutom tunnelbanan tillgång till buss, pendeltåg, färja och spårvagn för en kostnad på 790 kr per månad fram till September.

Kollektivtrafiken i övriga Sverige är dyr, väldigt dyr. Det finns bara ett län som har billigare månadskort än Stockholms län och det är Gotlands Län som tar 740 kr för ett månadskort. I övriga län är kostnaden för ett vanligt månadskort en bit över 1000 kr med länstrafiken i Norrland som mest extrem med en kostnad på 2552 kr per månad. Jämför man med europeiska huvudstäder så ligger Stockholm i mitten, med London som ett extremt undantag där det dyraste månadskortet ligger på ca 400€ och det lägsta på 152,74€.

Stockholmaren bör inte klaga. Jämfört med övriga län och många europeiska huvudstäder så kommer stockholmaren billigt undan. Men enligt SL:s ekonomiska beräkningar, som det rapporterades om 2011 då man höjde priset, kommer biljettkostnaden, månadskortet, dubbleras.

Källor: Svd, DN, Svt, Dagens Opinion, Aftonbladet,
*Ändringar i artikeln har gjorts efter påpekanden om felaktigheter från läsarna.  

Telason Getachew

Steg för steg liberal med intresse för internationella frågor.

%d bloggare gillar detta: