Senaste nytt

SL-kortet höjs med 110 kr

Det har sedan en tid diskuterats att SL:s ekonomi varit dålig och att kostnaderna skenat iväg med hundratals miljoner. 
Idag kostar ett vanligt SL-kort, ett icke reducerat pris, ett vanligt månadskort 790 kr.

Den senaste höjningen gjordes 2011 då med 100 kr.

Samtidigt som ekonomin varit dålig på grund av bland annat att kostnaderna har skenat i väg så har det också visat sig att SL bland annat slösat pengar på förmåner till den avgående direktören Anders Lindström. Trots att Lindström haft tillgång till en tjänstebil så åkte Lindström hela 2014 taxi i tjänsten för hela 67000kr, många av färderna sägs ha gjorts på en två kilometer sträcka mellan SL:s huvudkontor och landstingshuset i Stockholm.
Förutom SL:s haveri med intäkterna så är det moraliskt förkastligt att VD:n för SL, vars subventioner har berättigades för bland annat miljöns skull,  åker bil på en två kilometers sträcka som tar ca 10 min med tunnelbanan.

En förklaring som varit återkommande ifrån SL till varför ekonomin är dålig är att för många inte gör rätt för sig och plankar istället. Fuskåkeriet kostar enligt SL ett par hundra miljoner per år, detta samtidigt som man säger sig ha sett en stor minskning i antalet som fuskåker.
Och visst är det så att många plankar men frågan som man inte verkar ha ställt sig på SL:s huvudkontor är varför människor plankar. Istället har man storsatsat för att försvåra plankning. Om fuskåkeriet inte minskat efter en satsning på 270 miljoner för nya spärrar så blir det svårt att argumentera för att mer satsningar på spärrar leder till färre fuskåkare.

Att inte betala för sig lönar sig och det är det som är problemet. Men det löser sig inte med fler spärrar för det finns alltid något sätt att komma förbi systemet. Möjligen bör man höja påföljderna för fuskåkeri så att nätverket Planka.nu går i konkurs. Man bör också titta på hur kollektivtrafiken ytterligare kan konkurrensutsättas, det vill säga underlätta så att fler aktörer kan agera på marknaden.

Med fler aktörer som utför kollektivtrafiktjänster så skulle biljettkostnader, administrativa kostnader kunna minska och en ytterligare förbättring på kvalité möjlig. 

För den vänstersinnade eller progressivt sinnade så skulle en ytterligare tävlan på marknaden kunna leda till att hen får se billigare biljetter för den som pendlar mellan hem och arbete och dyrare biljetter för den som bor innerstan men är för lat för att ta cykeln eller kanske en välbehövlig promenad.  

Men hur mycket kostar det egentligen?
För den inbitne stockholmaren som inte rört sig utanför stadsgränserna så kan kostnaden för SL-kortet kännas betungande. Men lämnar hen länet märker hen genast att hen får valuta för pengarna. Som innehavare av ett SL-kort har man förutom tunnelbanan tillgång till buss, pendeltåg, färja och spårvagn för en kostnad på 790 kr per månad fram till September.

Kollektivtrafiken i övriga Sverige är dyr, väldigt dyr. Det finns bara ett län som har billigare månadskort än Stockholms län och det är Gotlands Län som tar 740 kr för ett månadskort. I övriga län är kostnaden för ett vanligt månadskort en bit över 1000 kr med länstrafiken i Norrland som mest extrem med en kostnad på 2552 kr per månad. Jämför man med europeiska huvudstäder så ligger Stockholm i mitten, med London som ett extremt undantag där det dyraste månadskortet ligger på ca 400€ och det lägsta på 152,74€.

Stockholmaren bör inte klaga. Jämfört med övriga län och många europeiska huvudstäder så kommer stockholmaren billigt undan. Men enligt SL:s ekonomiska beräkningar, som det rapporterades om 2011 då man höjde priset, kommer biljettkostnaden, månadskortet, dubbleras.

Källor: Svd, DN, Svt, Dagens Opinion, Aftonbladet,
*Ändringar i artikeln har gjorts efter påpekanden om felaktigheter från läsarna.  

Telason Getachew
Steg för steg liberal med intresse för internationella frågor.

  • snobben

    Jag tror att biljetter måste vara billiga, I slutändan så är ANTALET resenärer som ger klirr i kassan. Sedan borde det införas ett bonussystem för dom som reser ofta. Inte meningen att vanligt folk ska betala som är helt beroende av kollektivtrafik. Att miljöomställning kostar kortsiktigt och blir lönande i längd begriper politiker. Men då, kommer dom inte att sänka priserna. Idag får många promenera långa sträckor för att
    bussar tar långa omvägar från dit folk ska och bor. Sedan är väl tunneltrafik med fjärrstyrda tåg från städer och ut mer lönande i framtiden. Det är politiker som ska ha framförhållning i planering, och säkerställa budget som håller. Det räcker att dom totalt har struntat i underhåll av järnväg. Först skor dom sig själva, sedan stjäl dom av resenärer som dom är beroende av. Det lönar sig inte att ta sig till arbetet snart.

  • snobben

    Att skilja ut individer från innerstan med dyrare taxa är idiotiskt. Kostnaden för kontroll som skulle krävas skulle bli betydligt dyrare. Dessutom finns individer som är funktionshindrade. Alla dessa har inget problem som syns utvändigt. Vi ska därutöver bevara valfrihet. Antagligen kunde taxi också samverka, men det är olönsamt som det är idag. En allmän förutsättning för satsningar är att det måste vara lönsamt för kunden. Vad ska det annars ligga till grund för ? Redan idag kör tomma bussar och tågvagnar. Hög tid att plocka ut pengar från dom som har istället, som har dyrare vanor, och lägga dom pengarna på satsningar på mindre förmedlade.

  • snobben

    Lyssnade på en debatt, om varför andra ska betala. Man kan bli fly förbannad på egoister. I framtiden kommer det inte finnas bilar alls i städer. En helt annan infrastruktur med fjärrstyrd trafik, som kostar men antagligen betalar sig helt själv när det kommer igång. 2017 får vi testa fjärrstyrda bilar i Göteborg, och redan idag testas dom i andra länder på allmänna vägar. Under tiden måste alla betala, så folk slipper få avdrag i för sen ankomst till sina jobb. Antar att hyrbilar kommer att finnas utanför städer för dom som vill komma ut på landet. Är dom fjärrstyrda kan vi slopa körkort.
    Det kommer aldrig att hända att varje individ kommer att äga en bil, men alla har rätt att färdas.

%d bloggare gillar detta: