Senaste nytt

Låt marknaden vara Till Salu

Få liberaler har undgått Facebooksidan ”Till Salu” som på ett humoristiskt sätt periodiserar på Vänsterpartiets kampanj ”Inte Till Salu”. Vi har träffat grundaren.10609558_1536672279898788_8968488661484368874_n

Varför finns behovet av en kampanj som ”Till Salu”?

Just nu finns en väldigt högljudd minoritet som protesterar mot vad de uppfattar som ondskefulla kapitalister, personer och företag som de anser helt saknar moral och skrupler och som skulle gå över lik för att tjäna några extra kronor. Till salu vill visa både att det finns en stor mängd människor som uppfattar den fria marknaden och kapitalism som något positivt, men också att en fri marknad ger människor ökat välstånd på ett sätt som politiken aldrig skulle kunna göra på egen hand.

Vad är syftet?

Syftet är att vända samhällsdebatten till att handla mer om hur marknadsekonomi ger ökat välstånd istället för att handla om vilka områden som ska tvångsförstatligas.

Hur kom du på idén?

Jag såg Vänsterpartiets picbadge en gång för ofta på Facebook och tänkte, varför har ingen gjort en motkampanj på temat ”Till salu”? Och som det kan bli rätt ofta när jag kommer på en idé som ingen har gjort redan, så försöker jag själv göra något på den.

Hur viktig är den frågan för väljarna?

Frågan har ju seglat upp på dagordningen på grund av Vänsterpartiet. För väljarna finns det något instinktivt emot att höra att våra skattepengar går till annat än det är tänkt. Det är också fullständigt logiskt och rätt, jag är ett stort fan av Slöseriombudsmannen Martin Borgs. Problemet är att mycket av våra skattepengar redan går till vinst, speciellt när det handlar om att bygga saker som vägar. Där har vi dock accepterat att det offentliga inte är bra på att bygga vägar och att det blir både bättre kvalitet och mindre kostsamt att låta proffsen genomföra detta. Konkurrensen pressar både priser och kvalitet.

När det gäller välfärdstjänster, som fungerar på samma sätt, finns det av istället ett massivt motstånd. Antagligen för att det är något nytt vad gäller dessa tjänster. Hade marknaden för välfärdstjänster gjorts ännu friare, istället för att omgärdas av byråkrati och restriktioner, hade effekten på kvalitet, effektivitet och kostnader blivit ännu större och stödet för en mångfald av fria aktörer skulle ha blivit större. Nu har istället Vänsterpartiet kunnat driva sin bild relativt fritt och andra aktörer har gått i försvarsställningar mot den istället för att helt fritt sprida sin egen bild.

Detta går att tolkas som negative campaigning, och de flesta partier har fått kritik för detta. Hur ser du på det?

Det går kanske att se det som negative campaigning om man tittar på det som hastigast. Den som faktiskt tittar på vad vi gör på Till salu kommer dock att märka att vi för fram positiva exempel och fakta som talar för marknadsekonomins sak. Visst har vi lånat saker från Vänsterpartiets kampanj ”Inte till salu” vad gäller namn och utseende, men vi försöker inte att baktala Vänsterpartiet eller angripa dem direkt. Vi ger bara en annan bild av vad de driver och så leker vi lite politisk satir med deras affischer.

Vad gäller direkt negative campaigning, att skrämmas med motståndarsidans politik och att göra mer eller mindre underbyggda angrepp, så håller jag med om att det inte är den bästa kampanjtaktiken. Ibland är det dock relevant för att visa på kontrasten och skapa den konflikt som medierna vill ha för att rapportera. En bra nyhet kräver nästan alltid en konflikt för att vara intressant. Med det sagt vill jag också varna för det vi ser i USA med personangrepp och angrepp på karaktär. Det är direkt förkastligt och jag hoppas att vi aldrig får se det i Sverige.

På vilket sätt tror du att små initiativ som detta kommer påverka valutgången?

Jag har inga förhoppningar på att ett initiativ som dyker upp tre veckor före valet ska ha en avgörande utgång på valresultatet. Men varje liten fraktion av en procent som går över från vänstersidan till ett mer liberalt parti är självklart en vinst. Initiativet kommer inte heller att dö med valrörelsen utan jag ser detta som ett långsiktigt projekt för att ge marknadsekonomi och kapitalism mer positiv uppmärksamhet, på ett lite lättsammare sätt än tankesmedjor och lobbyorganisationer kan göra. Genom att Till salu är helt fristående från alla organisationer så är det också lättare att göra det utan anklagelser om att springa någons ärenden.

Ge dina bästa tips gällande ideella kampanjinitiativ!

För det första så ska du aldrig vara rädd för att pröva dina idéer. Får du en idé, testa att genomföra den! Du kan inte mer än misslyckas att få uppmärksamhet och då har du åtminstone fått lite övning.

För det andra så ska du inte ge upp om du inte får flera hundra följare första dagen. De flesta kampanjer kräver tid att bygga upp. Till salu har fortfarande bara ett par hundra följare efter en vecka, men vi växer långsamt och nu börjar vi uppmärksammas på flera håll. Det kommer att få genomslag på sikt och det är vad som räknas.

För det tredje ska du inte vara rädd att be om hjälp. Ideella kampanjinitiativ har i 99% av fallen ingen budget att använda för reklam. Därför behöver du dina vänner och bekantas hjälp för att sprida budskapet på olika sätt. Kanske också för att arbeta med innehållsproduktionen. Använd ditt nätverk och skäms inte för att ta kontakt även med ytligt bekanta – fler än du tror kommer vara villiga att hjälpa dig åtminstone lite!

jessica [at] frihetssmedjan.se

%d bloggare gillar detta: