Senaste nytt

Systembolaget ljuger om tillgänglighetens effekter på konsumtionen

Vinflaskor, vinglas och en whiskyflaska på ett bord.
Systembolaget har fått flera frågor apropå deras indignerade respons på City Gross samarbete med Winefinder. Deras kundtjänst arbetar hårt för att svara på frågorna och har sannolikt fått ett antal standardformuleringar att använda sig av i sina svar.

Systembolagets svar är till den största delen förväntade. Den som läser deras svar och är lite inläst på det som bland annat Frihetssmedjan rapporterat om tidigare, hajar dock till på slutet: Systembolaget hävdar med säkerhet att ”Ökad tillgänglighet ökar konsumtionen” – trots att den senaste forskningen om svenskarnas alkoholkonsumtion med all tydlighet visar att så inte är fallet.

Systembolaget bör se över sina standardformuleringar så de inte ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet.

Systembolagets kundtjänst förnekar forskningen

Initiativtagare till Frihetssmedjan och tidigare chefredaktör 2011-2016. Lila och grön nyliberal som brinner för mänskliga rättigheter. per@frihetssmedjan.se

%d bloggare gillar detta: