Senaste nytt

Payson stryper sexshop med tre dagars varsel

Inte längre önskvärt hos Payson.
Inte längre önskvärt hos Payson.

Inte längre önskvärt hos Payson.

Oliver och Eva är en webbshop som säljer sexleksaker och sexhjälpmedel. Deras utbud inkluderar dildos och andra sexleksaker, glidmedel och andra hjälpmedel för att få ett stimulerande sexliv. Dessutom arbetar företaget och dess grundare aktivt med jämställdhet på olika sätt och Tobias Lundqvist, en av grundarna, är aktiv i RFSU – ett förbund som genom sitt bolag RFSU AB också säljer sexhjälpmedel på såväl nätet som på de flesta apotek.

Fredag morgon, klockan 09:55, nåddes företaget av ett mail från deras betalningsleverantör, Payson. I mailet får de veta att Payson har uppdaterat sin policy för betalningar och att dessa innebär restriktioner mot försäljning av sexhjälpmedel. Det gör att Oliver och Eva inte längre uppfyller kraven och att de från och med 2013-07-01 inte längre får ta betalt per kort med hjälp av Payson. Det ger företaget mindre än tre dygn, varav två dygn är helg, att finna en annan betalningslösning för sitt företag.

I Paysons egen policy står det att sexhjälpmedel är belagda med ”restriktioner” och att ”bedömning görs i det enskilda fallet efter ansökan”. De säger också att ”verksamheten måste alltid uppfylla aktuella myndighetskrav”. I det aktuella fallet uppfyller verksamheten alla myndighetskrav. Vad som möjligen saknas är en ansökan – vilket inte varit nödvändig förrän Payson nyligen uppdaterade sina villkor. Dock har företaget fått ett aktivt godkännande när de först blev kunder hos Payson, vilket företaget också medger på telefon.

Det är en sak att moralisera över människors porrkonsumtion, även om det inte är speciellt liberalt att vilja förbjuda saker mellan samtyckande individer. Däremot är det helt absurt att ha policies som inskränker möjligheten för människor, ensamma, i par eller i grupp, att få tillgång till sexiga underkläder, glidmedel eller sexleksaker – och Oliver och Eva har aldrig sålt något pornografiskt material. Det kan varken anses omoraliskt eller vara emot några principer om samtycke – såvida man inte skriver under på en strikt konservativ och luthersk syn på sexualitet förstås.

Payson har på oklara grunder bestämt sig för att inte befatta sig med sexhjälpmedel. Det står dem som fristående företag fritt att göra så och det står oss konsumenter som ogillar moralism fritt att välja bort dem som leverantör framöver. Men det är absurt att tolka de egna reglerna på det sätt de gjort och än mer absurt att ge sina kunder mindre en tre dygn – varav två helgdagar – att hitta en ny betalningslösning efter att villkoren för den tjänst de köper plötsligt har ändrats.

Nu är det bara att hålla tummarna för att Oliver och Eva antingen får lite tidsfrist hos Payson innan deras betalningsmöjligheter stryps, eller att ett annat företag skyndsamt erbjuder sig att ta över dem som kunder. Vi kan också hoppas att alla liberaler avslutar sina samarbeten med Payson för att visa sitt missnöje med deras moraliserande policy och rent utsagt usla kundservice.

Initiativtagare till Frihetssmedjan och tidigare chefredaktör 2011-2016. Lila och grön nyliberal som brinner för mänskliga rättigheter. per@frihetssmedjan.se

  • Pingback: Payson agerar moralpolis | Piece of Mind()

  • D

    Jag kommer i fortsättningen att välja andra alternativ än payson om möjligheten finns. Detta är ett översteg av Payson.

  • As Assov

    No more payson

  • Kalle

    Har aldrig, och kommer inte använda Payson

  • Nisse

    Jaha, då blev det något annat istället. Klarna kanske… Payson kan fara och flyga och jag har ändå alltid innan tyckt att de var bra.

  • PlebisPlebojis

    Har ”-son” namn blivit det nya ”-ia” bland svenska företag?

  • P

    Nog är det lite intressant att Paysons VD sitter i styrelsen för QX Förlag.

  • Tomas Ekstrand

    Min fru och jag driver http://www.lovetool.se och vi blev av med Payson och detta UTAN att bli meddelade i förväg! I kontakt med Payson säger dom att alla har blivit meddelade och att jag måste missat mailet… Jag har kollat överallt, i spamfilter, skräppost, papperskorg och jag vet att vi inte fått meddelande från dom! Det är ju skrämmande att dom beter sig på det här sättet!

  • MH

    Det är även andra nischer som har drabbats… Har en bekant som är tobakshandlare och har även en webshop för att hans kunder även ska kunna handla online. Han blev med kort varsel också utkastad från Payson med hänvisning till deras ”nya” moral policy.. Helt sanslöst av Payson.

%d bloggare gillar detta: