Senaste nytt

Busstrejken: Avskaffa provanställningen vid förnyat förtroende

OLYMPUS DIGITAL CAMERABusstrejken som just nu pågår handlar inte primärt om löner utan om arbetsvillkor. Den stora striden verkar inte heller i första hand vara längden på pauserna, utan det faktum att alla förare måste söka om sina jobb när en ny aktör vinner en upphandling och därmed plötsligt ha en provanställning på ett jobb de haft i många år redan. I en debattartikel på Brännpunkt försvarar en tidigare folkpartist dessa krav – och Timbro svarar i en replik att det inte är rimligt med livstidsanställningar för bussförare.

TIll stor del har Timbros företrädare rätt. Det kan inte vara ett krav för ett företag att rakt av överta personalen från ett annat företag. Till den största delen kommer ju förstås samma personal att få en förnyad anställning, eftersom det inte finns så hemskt många utbildade och erfarna bussförare att välja på. Samtidigt är det inte en orimlig tanke att den nya leverantören redan har några bussförare anställda och som man vill använda till den nyvunna verksamheten. Därför är det inte orimligt att några av de tidigare anställda får gå.

Inte heller handlar det om ”projektanställningar” som den tidigare folkpartisten vill hävda – inget företag kan garantera livstidskontrakt. Det är inte heller någon garanti att ett företag som förlorar en upphandling inte vinner en annan och därmed potentiellt sett kan behålla sina anställda. Det är så marknadsekonomi fungerar, företag har inte alltid en konstant, säkrad arbetsbelastning, även om Sveriges politiker under många år satsade på att just storföretag som inte ”kunde” gå under skulle vara de stora arbetsgivarna vid sidan om den offentliga sektorn.

Det stora problemet, som ingendera sidan diskuterar en lösning på, är ett helt annat: det faktum att den som övergår från en tjänsteleverantör till en annan plötsligt måste bli provanställd igen, trots att det är samma jobb du gjort i 30 år. Det problemet går att lösa utan att tvinga ett företag att ta över alla anställda från ett annat företag. Den som söker om sitt jobb och så att säga får förnyat förtroende, kan gå direkt in i en fast anställning för det nya företaget utan provanställning. Det möjliggör fortfarande för den nya leverantören att sätta sin egen prägel på verksamheten, men ser också till att de förare som blir kvar – vilket med all sannolikhet är nära 100% – kan fortsätta sin trygga anställning.

Den kompromissen borde varken vara problematisk ur lagstiftningssynpunkt eller vara helt oacceptabel för någon av parterna. Dessutom skulle den lösa en av de svårare knutarna i avtalsrörelsen och leda oss alla många steg närmare en fungerande kollektivtrafik igen.

Initiativtagare till Frihetssmedjan och tidigare chefredaktör 2011-2016.
Lila och grön nyliberal som brinner för mänskliga rättigheter.

per@frihetssmedjan.se

%d bloggare gillar detta: