Senaste nytt

Är negativ publicitet god publicitet?

Social media, en plats där information sprids fort

De senaste månaderna, eller kanske borde jag säga det senaste året, har det varit tufft för politikerna. Först klumpade Sverigedemokraterna till sig genom järnrörs-incidenten, men fick ändå ökat väljarstöd. För ett tag sedan klumpade Socialdemokraterna till sig med deras kris kring Omar Mustafa och trots detta verkar de få ändå få ökat väljarstöd. Det visar i alla fall en färsk Novusundersökning som publicerades i Expressen idag. Å andra sidan gick Centerpartiets väljarstöd ner under hetsen kring idéprogrammet. Så det är definitivt ingen tydlig trend jag påvisar här. Jag är dock intresserad av att veta, kan negativ publicitet vara god publicitet?

Jag ska börja med att inte göra det enkla felet att inte skilja på korrelation och kausalitet. Att Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna får fler väljare under kris behöver givetvis inte bero på krisen i sig, detta kan endast vara ett samband. Men vad säger forskningen om det här? Enligt en studie publicerad av tre professorer från Stanford och Wharton, som för övrigt läggs fram och refereras till i den här artikeln, så avgör det oerhört mycket hur etablerad organisationen som blir utsatt för publiciteten är. Om en etablerad författare blir utsatt för dåliga recensioner skadar det försäljningen av hans bok, men om en författare som är mindre etablerad utsätts för dåliga recensioner kan det faktiskt betyda det motsatta; försäljningen stiger. Micheal Jacksons skivor, skriver New York Times, sålde bättre när han var i dålig dager i media för att ha sexuellt ofredat barn eller för att ha lekt med sitt barn över ett balkongräcke.

Om vi applicerar den här forskningen på det politiska läget i Sverige borde det betyda att etablerade organisationer, som S och SD, borde ta stryk av den dåliga publiciteten. Deras framgång beror alltså uppenbarligen inte på den dåliga publiciteten, om man ska tro forskarna från Stanford och Wharton. Emellertid visade uppföljningsstudier på att vi inte minns sammanhanget i var vi har hört något utan endast att vi känner igen det. Vare sig det rör politik, eller om dessa studier alls har granskat politiska partier, vet jag inte. Jag vet inte heller om politiska partier särskiljer sig från produkter som är till salu på marknaden. Hur många analyserar partiet de röstar på mer än de analyserar schampot eller maten de köper?

Vidare hoppas jag verkligen inte på att trenderna i svensk politik fortsätter men att den moderna, liberala politiken får fäste. Det var dagens bidrag.

andreas [at] frihetssmedjan.se

  • Harald93

    Ok, så negativ publicitet är god publicitet när det gäller mindre väletablerade artister. Måste dock säga att MJ som exempel på en mindre etablerad artist är ganska dåligt. Dessutom så tas aldrig dålig publicitet i privata frågor upp inte personen från början är etablerad.

%d bloggare gillar detta: