Senaste nytt

Recension: Migrationens kraft – därför behöver vi öppna gränser

Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt skriver övertygande om varför fri rörlighet inte bara är en rättighet utan också en nödvändighet.

Migrationens kraftMigrationens kraft – därför behöver vi öppna gränser
Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt, Hydra Förlag 2012, 119 sidor

Människan är en migrant.

Så inleder Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt förordet till boken Migrationens kraft – därför behöver vi öppna gränser. Och de har fullkomligt rätt. Människan, såväl den moderna homo sapiens som våra förfäder har migrerat över land och hav, koloniserat större delen av världens landmassor och hittat boplatser på såväl paradisöar som bitande tundra.

Genom dryga 100 sidor tar Norberg och Segerfeldt oss på en resa som väcker till såväl eftertanke som förfäran. De olika exemplen på varför människor valt att fly från sina hemländer förskräcker och ingen kan läsa dem utan att inse att det här är människor som behöver skydd från sina förtryckare. Samtidigt är det inte hela historien som boken berättar. Istället knyter den röda tråden an till många andra anledningar, som visar varför kritiken mot migration är felaktig och grundar sig på felaktiga antaganden eller faktafel, eller ignorerar delar av helhetsbilden.

För en liberal är fri rörlighet självklar och trenden för ökad rörlighet är tydlig. För ett par hundra år sedan krävdes pass för inrikes resor utanför den egna hembygden, för att inte tala om resor utomlands. Idag ser vi passunioner och allt öppnare gränser mellan länder och även om skalskyddet mot omvärlden snarast stärkts, är det tydligt att mänskligheten äntligen på allvar förstår såväl styrkan i fri rörlighet som den grundläggande plats rörligheten har i den mänskliga naturen.

Boken igenom presenteras ett övertygande argument för varför den fria rörligheten är nödvändig och önskvärd. En efter en slår Norberg och Segerfeldt hål på myterna om invandringens problem. För oss som länge känt att fri rörlighet är en bra sak, är det trevlig läsning med många källor. Det går även att lära sig nya saker, så som att vi i praktiken hade fri rörlighet över gränserna kring förra sekelskiftet, innan två världskrig satte stopp för öppenheten. Den som är negativt inställd till fri rörlighet och invandring kommer antingen att tvingas ompröva sin ståndpunkt baserat på de fakta som presenteras, eller avfärda boken som propaganda utan att kontrollera källorna. Den som går på djupet kan inte annat än att ge författarna rätt i deras sakframställning. Dessutom är det en välskriven bok som är en fröjd att läsa.

Det enda som kan vara problematiskt för den bredare publiken, är författarnas tydlighet med att det generösa, generella välfärdssamhälle vi har idag kommer att vara svårt eller snarast omöjligt att upprätthålla med en fri rörlighet i världen. Det kan säkerligen tolkas av vissa som nyliberal propaganda och att hela boken skulle vara ett sätt att argumentera för lägre skatter och sämre skyddsnät. Den som med ett öppet sinne däremot läser boken inser snart att argumentet helt enkelt är stringent – ska vi ha fri rörlighet måste vi också tillåta sämre anställningstrygghet, lägre ingångslöner för de minst kvalificerade jobben och lägre ersättningsnivåer i socialförsäkringssystemen. Annars kommer vi fastna med skatter som gör allt arbete olönsamt och med en stor grupp människor i utanförskap – såväl migranter som infödda ungdomar och outbildade. Alternativet, med stängda gränser och en bibehållen välfärdsstat, är dock inte bara ett brott mot mänskliga rättigheter och allt vad medmänsklighet heter, det är också receptet för stagnation. Migration leder till välstånd, innovation och tillväxt. Det är en tankeställare för såväl det migrationsvänliga vänsterblocket som de främlingsfientliga som vill se innovation.

Oavsett den egna åsikten, rekommenderas denna boken varmt för alla som vill vara en aktiv debattör i frågor som rör migration och invandring. Det går att förkasta boken, argumentera mot slutsatserna eller hålla med om allt som sägs. Det kommer dock att bli svårt att helt ignorera den och fortfarande framstå som seriös i debatten.

Boken går att köpa på t.ex. AdLibris för 147 kronor.

Initiativtagare till Frihetssmedjan och tidigare chefredaktör 2011-2016.
Lila och grön nyliberal som brinner för mänskliga rättigheter.

per@frihetssmedjan.se

• Pingback: Centern siktar på en procent « PPII()

• Micke

Det är viktigt att klargöra att Segerfeldts och Norbergs motiv i frågan inte har grund i altruism utan i advokatyr för dom grupper dom tjänar och är ett av många led i den strävan att upprätta en näringslivsstyrt samhälle . Den invandring dom (ni) pratar om är den behovsstyrda (företagens behov) och avses också ha en lönedämpande generell funktion. Det låter fint när nyliberaler pratar om fri invandring me’n den friheten är inte tänkt att gälla invandrare som inte fyller näringslivets behov eller belastar staten. Således kan vi er er version säga adjö till att ta emot folk från Syrien.

• Micke

et enda som kan vara problematiskt för den bredare publiken, är
    författarnas tydlighet med att det generösa, generella välfärdssamhälle