Senaste nytt

Skillnad på sexistisk och sexuell reklam

Sex säljer, men vissa tycker inte att det ska få göra det. En bild på en kvinna som verkar suga av en korv med bröd är inte okej reklam enligt Simrishamns kommun, som sett till att ägaren till en korvkiosk fått ta ner sin reklamskylt.

Jag vill inte gå in i någon längre diskussion om feminism, jag vill hålla mig till det liberala i att låta folk ha vilken reklam de vill. Men jag bör påpeka att ägaren till korvkiosken nu satt upp en liknande reklamskylt, men med två män som suger av varsin ända av en korv, något som tydligen är helt okej. Det är okej för att sexualisering av män alltid är okej, det är bara när kvinnor står i utmanande poser eller agerar sexuellt som det är sexistiskt och fel. Det borde vara lika okej att anspela på sex med hjälp av kvinnor som det är med hjälp av män.

Nåväl. Varför måste en privat företagare tvingas ta ner sin reklam för att några personer blev upprörda? Om man inte gillar hur ett företag annonserar så kan man välja att inte handla av det företaget. Om folk verkligen avskyr reklamen så mycket så borde ju korvkiosken gå i konkurs på nolltid, problemet löst!

Vi kan inte börja kalla all reklam som anspelar på sex sexistisk. Reklamfilmen som var menad att locka tjejer till vetenskapsyrken var sexistisk, eftersom budskapet var att den enda vetenskap tjejer skulle kunna vara intresserade av är hur man framställer läppstift. En naken tjej i en sexig pose som håller i en liten parfymflaska däremot, är inte sexistisk reklam. Det är definitivt sexuellt, och det är inte orimligt att ogilla sådan reklam. Men vill man straffa ett företag för att man ogillar deras reklam får man hålla sig till bojkott av deras produkter.

 

%d bloggare gillar detta: