Senaste nytt

Till Miriam Erikssons försvar

Bilden på Kristdemokraten Miriam Eriksson cirkulerar på nätet tillsammans med ett citat, hämtad från tidningen Arbetaren, där hon synbart verkar okunnig om bakgrunden till första maj. När man läser citat bör man först kolla källan. Vad jag vet händer det att journalister både har fel och ljuger. Men även om citatet är rätt bör inte arbetarrörelsen kasta ”första stenen” för att använda ett bibliskt uttryck.

Även de som påstår att anledningen till att första maj är så speciell dag är att det är ”arbetarrörelsens dag” är historiskt okunniga. Arbetarrörelsen pionjärer valde 1/5 av väldigt medvetna symboliska och ekonomiska skäl.

Det här har ni säkert sett på facebook eller twitter:

Men…  Även Miriam Eriksson skulle sagt detta så ska ni veta en sak. Anledningen till att första maj ses som en stor och viktig högtid är INTE att det är arbetarnas dag och det har mycket lite med ”Haymarket” att göra.

Det finns en speciell anledning till att arbetarrörelsen av alla dagar på året valde just 1/5, och den anledningen har inte med arbetarrörelsen att göra utan med skatter och ARBETE.

Egentligen firar vi första maj därför att den 1/5 var slutet på det gamla räkenskapsåret och början på det nya. I hela den kristna kultursfären var räkenskapsåret från 1/5 till 1/5 under MÅNGA hundra år. Om man tittar på gamla svenska skattelängder från 1600-talet t.ex. ser man att räkenskaperna börjar vid ”Philippi Jacobi dag”. 1/5.

Därför var 1/5 redan långt innan arbetarrörelsen existerade en dag när arbetet oftare gick lugnare. Det var den dagen deklarationen skulle vara inlämnad, så att säga. Av alla tänkbara dagar valde arbetarrörelsens pionjärer denna dag, och av goda skäl.

Dessutom var det en symboliskt rik dag. Den 1/5 blev det därför naturligt att fira vårens ankomst på allvar för byborna och arbetarna i det gamla Sverige. Det är inte för intet som majstång heter just majstång. Den första maj var dagen då man symboliskt sett skulle arbeta fram de nya rikedomarna och inte bara leva på de gamla från det förra året.

Det var fruktbarhetens dag. Så Miriam är inte långt från sanningen. Att fira 1/5 som familjen dag också är ganska logiskt.

Men jag klandrar inte de i arbetarrörelsen som häcklat Miriam Eriksson för att de saknar denna kunskap.  Nuförtiden är det väl bara en handfull arkivbitare och släktforskare som känner till detta.

Bilden här nere är förresten hämtad från Helsingborgs län i dåvarande Danmark 1655/1656. Från Phillippi Jacobi dag 1655 till Phillipi Jacobi dag 1656…

 

  • David

    Grattis till att ha tjongat iväg en stor sten i glashuset.
    ”Det är inte för intet som majstång heter just majstång.” Nä, precis. Maja = Löva. Har inget med månaden maj att göra.

    • Hugo

      Så himla roligt!
      Älskar när folk beskriver ett sakförhållande med ett exempel som bevis, när exemplet i sig är helt och hållet fel.
      Allt blir så mycket skojigare så.

  • Eller inte…

    Att arbetarrörelsen valde en redan värdeladdad dag som symbol är egentligen utanför poängen. (Det är f.ö. inget ovanligt att bygga på redan förekommande symboler, utan tvärtom vanligt förekommande. Det särskilt inom folkrörelser. Ta ”arbetets söner”, ett annat tydligt exempel på denna typ av lån)

    Att 1/5 är en röd dag idag, beror inte på någon månghundraårig kristen sed, utan på att andra internationalen valde den som sin internationella högtidsdag. Det är bara att gå tillbaka till motiven då den blev röd dag i Sverige. Detta tog sig bland annat uttryck genom att den INTE infördes bland de kristna allmänna helgdagarna när den blev röd dag, utan istället genom en särreglering (Lag (1938:107) om den 1 majs likställande i vissa hänseenden med allmän helgdag). Extra tydligt blir det om du beaktar att de kyrkliga förordningarna som gällde för kristna helgdagar INTE gällde för första maj (framgår av lagtexten).

    Så ja, visst byggde arbetarrörelsen på redan existerande symbolik, men är det därför vi firar första maj idag? Nej, det vore att förvränga historien. Grovt.

    Och även om man skulle köpa ditt resonemang – hur kommer skansen in?

  • Harald Arg

    Din kunskap om historia är beundransvärd, och har gett mig lite intressant läsning. Men i den här fallet så kan man tyvärr inte räkna med andras än Miriams självs kulturhistoriska vetskap. Självklart, som du själv skriver, så är hon inte långt ifrån sanningen. Men det är ett skott ut i mörker som nu lyckades landa ganska nära hem.

    Sedan att se en publicering av ett officiellt uttalande från en Landstingsfullmäktige som stenkastning är väll ändå att göra saker och ting lite väl dramatiskt. Journalister får ydka citaträtt, men enbart om upphovsman(i det här fallet Miram Eriksson) har gett tillåtelse, så att så här i efterhand påstå att journalisterna ljuger är bedrövligt.
    Tidningen Arbetaren är en politiskt vinklad tidningen, det försöker jag inte hymla med. Men orden i den här intervjun är nog utan tvekan Miriams egna och om inte är det hennes rätt att upprätta ett rättsfall om förtal, vilket inte verkar vara specielt aktuellt.

    • Hugo

      Journalister behöver inte alls ha ”upphovsmannens” tillåtelse för att citera någon.
      Vad du än har fått den tokiga uppfattningen ifrån så är det felaktig.

  • Eller inte…

    *föreskrifter, inte förordningar. Korrfel.

  • Peter Olsson

    Ja, inte firar vi 1a maj till minne av någon anarlistisk polismördare.
    Inte jag i alla fall.
    Den medeltida festdagen är inte särskilt aktuell, däremot redovisar Miriam ganska korrekt bakgrunden till första maj.

  • Lennart Orlander

    Det finns ju andra som s.a.s. kidnappat redan existerande fester och helger. Det var ju ingen tillfällighet att katolska kyrkan valde att fira Jesu födelse i december. Då lade man ju beslag på det gamla firandet av vintersolståndet.

    Sedan så vet jag faktiskt inte om den internationella arbetarrörelsen valde 1 maj som sin dag baserat på att det var en viktig dag i det gamla svenska bondesamhället. Men det verkar inte så troligt.

  • Frank Pettersson

    Vad har byborna i det gamla Sverige med första maj som högtidsdag att göra? Visst, vi har firat in våren på valborg ganska länge, och alla tycker nog det är skönt att vara lediga efter en rejäl fylla, eller bara så enkelt som att det är trevligt med lite picknick i det gröna en härlig vårdag. Dock har det ingenting med andra internationalens beslut att göra.

    Att reducera den internationella arbetarrörelsens högtidsdag till att det är skönt att ha deklarerat är lågt. Mycket lågt. Lägre än Glocalnet till och med.

    Du och resten av högern får fira vilka dagar ni vill av vilken anledning ni vill. Det är helt ok att fira midsommar till minne av Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523, och jag gillar verkligen folk som firar nyår till minne av kristi omskärelse. Man kan protestera mot Karl XII vedervärdiga påfund och fortsätta fira tredje- och fjärdedag jul. Man kan till och med fira midvinterblot om man föredrar det framför jul, och tycka att valborgsmässoafton är en bra dag för att kungen fyller år. Men första maj ger ni fan i, för det är vår dag.

  • anna

    Ja jösses nu duggar dumheterna tätt…. ^^ !

  • Stoffe

    Jag hade varit väldigt imponerad om hon hade kommit med ditt svar istället för ”Inte exakt faktiskt”. Om hon hade yppat något om arbetarrörelsen hade hon förmodligen kommit undan med sitt svar, men hon valde att svamla om Skansen istället. Hon tog en chansning, förmodligen för att hon tyckte att det var lite charmigt att inte nämna första maj som arbetarrörelsens dag, och får nu stå med dumstruten. Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon skulle vilja försvara det, om man nu inte vill stå med dumstruten bredvid henne förstås.

  • Ammar

    Ärligt talat, har du missat att 1:a maj firas äver hela världen? Inte har världens arbetare anpassat sin högtidsdag efter att den svenska deklarationen skulle vara inlämnad. Det var på höjden av okunnighet!

  • Sämsta ”försvarstalet” på länge…

    Detta måste vara det sämsta försöket till ”Wag the Dog” på länge. Grattis till att just ha slängt bensin på brasan!

  • Tror du har missat den verkliga anledningen Torbjörn: socialistinternationalen valde att göra just första maj till arbetarrörelsens helgdag för att hedra offren för Haymarketmassakern i Chicago 1886, där polisen sköt in i en strejkande folkmassa och dödade dussintals arbetare.

  • Fakta

    Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som firas sedan 1890 på initiativ av Andra internationalen, bland annat till påminnelse av Haymarketmassakern 1886. Denna dag firas runt om i världen av olika vänsterorganisationer, partier och fackföreningar med demonstrationer och möten.

    GömFörsta maj i historien
    Tidig historia

    Första maj har en lång ”förhistoria”. Sedan antiken har folk i Europa och på andra håll i världen firat vårens ankomst med en fest. De tidigaste Första maj-firanden går ända tillbaka till tiden innan kristendomen anlände till Europa. Till exempel det keltiska firandet av Beltane och även Valborgsmässoafton i de germanska länderna. Trots att de hedniska firningarna långsamt började försvinna när Europa blev kristet så överlevde en mer sekulär version av firandet inom skolor och kyrkor i Europa. I denna form så är Första maj mer känd för sina traditioner som att dansa runt en Majstång och kröningen av Majdrottningen, i vissa länder. Än idag firas de gamla hedniska riterna från 1 maj av nyhedniska grupper som till exempel wiccaner.

  • Micke

    Det viktiga är att högern får en dag då dom kan samlas och sjunga ”pippilångstrumpsången” och det tror jag ingen motsätter sig. Varför inte den andra Maj så att ledigheten blir sammanhängande?

  • Alfred Hallmert

    Hahaha! Så dumt. ”Egentligen firar vi första maj därför”… Herregud, Torbjörn, bara för att två saker inträffar på samma datum så innebär det inte att det som kom först är orsaken till det som kom sen. Första maj ”firas” inte ”egentligen” på grund av någonting av det du hittar på. Traditionen att gå ut på gatorna började med Haymarket och påstår du någonting annat så visar det enbart på (väldigt) bristande slutledningsförmåga.

  • gisela brumme

    Historia som arbetarhögtid
    Arbetarrörelsens förstamajdemonstrationer var från början intimt förknippade med kampen för åtta timmars arbetsdag. I maj 1886 höll en grupp lokala anarkister, bland andra August Spies, ett möte i Chicago, till följd av att polisen två dagar tidigare skjutit två demonstrerande arbetare, på mötet framfördes bland annat krav om åtta timmars arbetsdag. I slutet av detta möte, som ägde rum på Haymarket Square, kastades en bomb mot polisen som öppnade eld mot demonstranterna, se Haymarketmassakern. Efter mötet greps ett antal av de organiserade arbetarnas ledare och flera av dessa fängslades eller avrättades. De tre som dömts till fängelse benådades av guvernör John Peter Altgeld 1893, då han ansåg samtliga åtta ha dömts på otillräckliga grunder. Det har inte kunnat fastställas vem som kastade bomben. Till ”Chicagomartyrernas” minne och för att samordna kampen för åtta timmars arbetsdag internationellt utropade Andra internationalen två år senare 1 maj till den internationella generalstrejkens dag på den amerikanska delegationenens förslag.

%d bloggare gillar detta: