Antisemitismen kring Pauligymnasiet i Malmö

Vi skrev om antisemitismen i Malmö nu på morgonen. Efter det fick fick vi in ett tips att den större delen av de antisemitiska brott som begås i Malmö begås nära Synagogan, eller rättare sagt kring Pauligymnasiet som ligger bredvid synagogan på Föreningsgatan i Malmö. Vilket betyder att det går att lösa problemen med antisemitismen, om bara politikerna i Malmö lägger manken till!

En källa inom polisen berättar för Frihetssmedjan:

Om man skulle göra en karta över var de flesta antisemitiska brott i Malmö begås är det runt Pauliskolan eller runt de områden där elever som går i Pauliskolan bor… Inom en radie av kanske 500 meter eller så från skolan…

Om man skulle titta på de övriga brotten har de också begåtts av gymnasieungdomar… många av brotten under skoltid…

Det är inte främst ett polisärt ärende. Det finns en gräns för vad poliser kan göra. Detta är en sak som skolorna måste ta tag i. Men jag börjar bli lite luttrad. Politikerna vill inte ta itu med problemen.

När man alltså säger att antisemitismen ökar i Malmö är det med andra ord lite missvisande. Antisemitismen ökar bland ungdomen i Malmö och speciellt ungdomen i det närbeläga Pauligymnasiet eller Pauliskolan.

Detta har pågått många år. Vår källa inom polisen säger:

Hur länge? Minst 10 år. Fast redan på 90-talet var jag utanför den skolan då några ungar hade trakasserat besökare i synagogan. Då var det inte invandrare utan nån sorts nazister. Idag är det muslimska ungdomar.

Det var en stor debatt om detta i media redan 2004, som man kan utläsa av debatter på nätet vid den tiden, exempelvis i Flashback, eller som det jag citerar här nedan ur Sydsvenskan:

MALMÖ. En elev vid Pauliskolan greps i går av polisen, misstänkt för hets mot folkgrupp. Enligt personal vid synagogan, som ligger tvärs över gatan, har eleven och flera av hans kamrater skrikit grova antijudiska slagord. Eleven säger till Sydsvenskan att han är helt oskyldig.

Händelsen inträffade vid 11-tiden i går förmiddag. En familj på tre personer, där sonen bar en judisk huvudbonad, kippa, passerade Pauliskolan på väg mot synagogan för att fira det judiska nyåret. Utanför skolan stod ett gäng på ett tiotal elever.

Familjen uppger att pojkarna började håna dem när de passerade. Familjen upplevde situationen som hotfull och sprang över Föreningsgatan till synagogan. Två av pojkarna följde efter och fortsatte att håna den personal som fanns utanför synagogan.

En ur personalen ringde polisen som snabbt var på plats. Pojkarna sprang men en av dem greps vid Konserthuset.
Enligt synagogans personal har det hänt vid flera tillfällen att elever på skolan ropat antijudiska okvädinsord.

Men problemet återstår.

Allmänt kallas problemområdet nu för ”hatets gata”:

Här är hatets gata – Föreningsgatan i Malmö. Det finns ingen annan plats i Sverige där judiska män och kvinnor utsätts för lika många hatbrott. Trots förra årets debatt om utbredd anti-semitism i Malmö har inget förändrats. I stället har det blivit värre.

- I år ökar antalet anmälningarna, säger Jeanette Larsson på Malmöpolisen.

Mest utsatt är judiska församlingens rabbin, Schneur Kesselman. Cirka hälften av anmälda antisemitiska hatbrott i år är riktade mot honom. Häromdagen kom ytterligare tio anmälningar…

Men också medlemmar i församlingen på väg till eller från synagogan vid Betaniaplan i Malmö utsätts. Det handlar om glåpord, kränkande omdömen och gester från förbipasserande och personer som åker förbi i bil.

Nyligen firade församlingen det judiska nyåret och högtiden Yom Kippur. Firandet fick en obehaglig eftersmak för flera medlemmar. De och även rabbin Kesselman utsattes för hatbrott i samband med högtiderna. Oftast just i anslutning till synagogan vid Föreningsgatan.

De tio nya anmälningarna fogas till de i år gjorda 37 anmälningar av antisemitiska hatbrott som Malmöpolisen utreder… Ingen anmälning i år har hittills lett till åtal. Jeanette Larsson kan redan i dag slå fast att under 2011 har det gjorts fler anmälningar än under 2010.

Samma statistik visar också att Malmö fortfarande är den stad i Sverige där flest personer utsätts för antisemitiska hatbrott.

Judiska församlingens uppfattning är att läget är oförändrat trots förra årets debatt om antisemitiska trakasserier.
- Vi upplever ingen skillnad i år jämfört med förra året, säger Fredrik Sieradzki, presstalesman för Judiska församlingen i Malmö…

Först förra året drogs något som kallas ”dialogen” igång mellan skolorna och de religiösa samfunden och föräldrarna.

Man kanske borde syna Malmös skolpolitik lite närmare i sömmarna istället för att generalisera och gnälla på muslimer och invandrare, som Sverigedemokraterna och Malmös starke man, Reepalu, gör. Vad gör Malmös skolor? Hur fungerar den dialog med moskéerna och föräldrarna, det ”dialogforum”, som man drog igång först förra året? Vad sker egentligen år efter år på Pauli gymnasiet? Se där, något för massmedia att utreda kanske?

Vi läser på Pauligymnasiets hemsida:

Pauligymnasium är Sveriges första tekniska läroverk – 150 år av kunnande och traditioner, som skolan med stolthet bygger vidare på. Mitt i storstadens brus och händelsernas centrum ligger den moderna Pauliskolan. Här får skolans elever sin framtidsinriktade ekonomiska och naturvetenskapliga utbildning. Miljön påverkar människan. Att vara elev på Pauliskolan betyder år av möjligheter att utvecklas, att mogna, ta ansvar och att växa som människa. Här byggs en stabil grund för ett bra liv.

Det vore kanske dags för detta gymnasium att bevisa i handling att de står för det de skriver på sin hemsida?!

  • Daniel

    Tyvärr så är det antirasismens dilemma: när invandrargrupper, i detta fall muslimska ungdomar, trakasserar personer på grund av religiösa motsättningar. Har skett i Södertälje där kristna syrianska ungdomar trakasserat muslimer.

    När det var nazister som trakasserade judar i Malmö så var det ett fåtal extrema personer, men nu är det helt vanliga ungdomar som lever kvar i sitt/sina föräldrars gamla hemlands kultur och de konflikter som funnits där.

    Hur löser man det? Vänta och hoppas på det bästa?

  • Micke

    Hur löser man det? Vänta och hoppas på det bästa?
    —————————————————-
    Man är konsekvent och låter bli att relativisera det fascistiska hatet på det sätt du gör.

    http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/hur-blir-man-en-manniska-i-hatarens-ogon

  • Magnus A

    Denna usla kommentar efter dålig nattsömn mm (skrev TJ inlägg? osäker på allt o tar tupplur snart! :) )

    Förmodade TJ: ”Problemet är att hon konstant i artikeln väljer ord som pekar ut HELA gruppen som problemet.”

    Men (detta ord — men — men som jag vet är ”förbjudet” när man talar om så-här-allvarliga-saker, och gör mig till åtminstone rasist va?), om man anger att andel unga muslimer är i majoritet, är det även att ange att de ganska radikala unga muslimerna är ca 1/3 av de ca 1/2 som utgör muslimer. 1/3 är anger ungefär hur stor andel av tyska resp. brittiska unga (iofs MÄN; unga kvinnor kanske max 1/5 — sorry undantaget, men inget slarv här inte) som önskar hård sharia, där apostater och homosexuella straffas med döden och lite annat ”naziradikalt”. Att tro att dessa utgör en så stor grupp att de får ”mod i barm” när de är 1/6 av alla unga (1/3 gånger 1/2 ovan, även om det blev överdrift pga unga muslimska tjejer) är inte helt otänkbart, förutom att risker för möjliga offer ökar proportionellt.

    2009 var av alla hatbrott i Malmö hela 30% mot judar. De utgör nu ca 1500 personer i Malmö kommun (har varit ca 3000), medan muslimer utgör mellan 30 000 och 45 000, dvs 20-30 gånger fler muslimer drabbades på sin höjd av ca dubbelt så många hatbrott.

    När det gäller att basha judar är nazister förmodligen råare och minst lika aggressiva, men tror som sagt ändå ändå att en kategori muslimer är mycket problematiska.

    Du tar upp förintelsen, som att det vore någon risk för en grupp som med kanske bortåt 1/5 av befolkningen är bortåt 30 gånger större än judiska inte ens procenten av befolkningen.

    Muslimer varken drabbas av fler antireligiösa hatbrott (enligt t ex vad Kenan Malik visar i sin ”Från fatwa till jihad”) än andra grupper gör som minoriteter eller speciellt förfördelade. De som skriker högst om att vara det är väl ofta inte riktigt hemmastadda i vårt demokratiska system, som t ex de ca 3000 norska muslimer som demonstrerade för sharia i Oslo.

    Detta får bli perspektivbyte och parallell. Läste just Lisa Bjurwalds Europas skam. Där menar hon att Siv Jensen generaliserade på detta vis i uttalande om demonstranter. Att hon anklagade alla muslimer. Men Bjurwald citerade Jensen, som sa ”Varför de kommer till Norge för att kräva införandet av det förtryck som de flydde från i sitt hemland, är för mig obegripligt”, och det åsyftar ju endast demonstrerande. Tröttande halmgubbar.

    Jag ser inte att Neuding generaliserar att alla muslimer är ett problem, men hon nämner att en ökande och nu stor muslimsk andel ökat problem som kan öka pga att en viss typ av muslimer finns som en tillräckligt stor andel i den muslimska populationen (allt annat lika). Det hon har är väl ett sakligt relevant konstaterande av fakta. Man kanske kan klaga på att det låter som en SD:are, även med uppräknande av siffror och storleksförhållande. Men om en SD:are säger detsamma och inte menar mera med det finns inte heller där skäl att brännmärka densamme (att man ens ska behöva skriva det). Fast jag inte är SD:are (och att man ska behöva skriva DET!!!). (Dessa parenteser som klagar på vad man behöver skriva beror på ett förfelat debattklimat där alla misstänks för och beskylls vara som SD:are och/eller rasister; det är inte att debattera sakligt.)

    Nåväl. Jag ser inte att Neuding generaliserar alla muslimer i det du citerar av henne. Varför har jag sökt att förklara. Känns ofta som att dialoger i såna här kommentarsfält mest blir lite skyttekrig kring ”hur-mycket-SD:are-man-är-i-kraft-av-hur-man-uttryckte något” än som konstruktiva diskussioner, men-men… Nu fick jag ju det med sagt. :)

    (F ö, även om det inte hör hit, vet vi att böcker som Mein Kampf är bestsellers i bl a Turkiet, och antisemitismen är rätt väl spridd i den muslimska världen får man nog säga, även om det alls inte innebär att alla vill förgöra Israel eller döda alla judar!)

  • ateist

    tack, Torbjörn ! Jätte bra artikel

  • Björn Westerström

    Råkade av misstag stöta på ovanstående smörja. Synd att herr Jerlerup inte varit min elev så att jag hade kunnat lära honom att skriva bättre!

    Nåväl, bäste herr Jerlerup!

    Du skriver att vad som sker på Pauli gymnasium är efter år vore något för medierna att utreda. Du skriver också att det vore dags att bevisa i handling vad som står på vår hemsida.

    Kanske borde DU ha utrett vad vi gör och har gjort innan du så snärtigt pressade in finalen i din källkritiskt katastrofala artikel (vår källa inom polisen – pyttsan!).

    Vi är den skola som gör flest studiebesök i synagogan av Malmös gymnasieskolor. Vi jobbar mot både antisemitism och islamofobi, och har gjort så sedan jag började här 2006.

    I huset ut mot Föreningsgatan som du vill ha till hatets gata går för övrigt studerande vid Bernadottegymnasiet där en majoritet av eleverna har svensk härkomst, så vad din ”källa” inom polisen än säger så är det där med muslimska elever lite märkligt.

    Dessutom undrar jag hur man ser att en elev är muslimsk? Ett bönemärke i pannan som bara är synligt för poliser? På vår skola går mängder av olika typer av kristna och muslimer men även yazider, mandéer, ismaeliter, alawiter, hinduer och buddhister. Jag kan inte se någon yttre skillnad på ovanstående såvida jag inte talar med dem.

    Allt av ovanstående hade du kunnat notera om du överhuvudtaget hade orkat lyfta din ändalykt från skrivbordsstolen (vilket människor som skriver bloggartiklar kanske bör göra emellanåt om de ska få ihop något trovärdigt).

    Visst är det lätt att lägga skulden på skolan, men jag tycker att du kan plocka tillbaka din sällsynt dåligt passade boll och ge den tillbaka till Reepalu. För OM det är som du säger att unga invandrare från en gymnasieskola beter sig aggressivt (vilket jag förövrigt skulle vilja se någon form av bevis på mer än en påstådd poliskälla) så kanske förklaringen ligger i att de kommer från socialt söndertrasade hem, trångboddhet och fattigdom snarare än att deras lärare och rektorer inte kämpar livet ur sig för att ge dem en mening i tillvaron.

  • Pingback: Sverige måste göra mer mot antisemitismen |